ده فناوری مهم آینده (بخش نخست)

شاید با دیدن فناوری‌های موجود آینده را پر از فناوری‌های نوین و تعجب برانگیز بدانیم. چیزی که زندگی ما را منقلب خواهد کرد. در واقع هم‌اکنون نیز مهندسان و علاقمندان برخی از فناوری‌هایی که در تصویر شما از آینده وجود دارد را ساخته‌اند. در این مقاله به ده فناوری نوین و تاثیرگذار نگاه می‌کنیم. فناوری‌هایی می‌توانند  صورت کنونی جهان را تغییر دهند. از هوش مصنوعی گرفته تا رباتیک، تا انرژی‌های تجدیدپذیر و مهندسی پزشکی همه و همه به ما در برقراری ارتباط ما با یکدیگر موثر بوده است. برای مطالعه در خصوص این فناوری‌ها با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

فناوری واقعیت مجازی

فناوری 5G

فناوری‌های تلفن همراه هر ساله دچار تحول می‌شود. نسل پنجم شبکه موبایل یا 5G مثالی است که جهان را با سرعت درنوردیده است. اما چرا 5G مهم است؟ نخستین ویژگی که به ذهن می‌رسد سرعت بالا است. سرعت بالا امکان تماشای بدون مکث فیلم،‌ دانلود و آپلود سریع و برقراری ارتباط تصویری با کیفیت زیاد را فراهم می‌کند. بنابراین 5G‌قابلیت اتصال در مناطق شلوغ را بهبود می‌بخشد.

5G
Wikimedia Commons

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم 5G تاخیر زمانی اندک آن است. به عبارتی هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های برخط، بازی یا استفاده از واقعیت مجازی هیچ lag و کندی را تجربه نمی‌کنید.  5G به اینترنت اشیا امکان رسیدن به بیشینه پتانسیل خود را می‌دهد. و این تنها بخشی از محاسن بزرگ آن است.‌

کاربردهای فناوری 5G چیست؟

کاربردهای بی‌شماری را می‌توان نام برد. به طور مثال ارتباط ماشین‌های هوشمند با یکدیگر و سازه‌های جاده‌ای و حتی دسترسی به خدمات پزشکی دور از دسترس برای مشاوره یا درمان بیماران. به طور کلی فناوری 5G به معنای انقلاب اتصالات و ارتباطات است. فناوری 5G‌ برای افراد توانیاب نیز بسیار مفید است.

واقعیت افزوده

فناوری واقعیت افزوده با تلفیق اطلاعات دنیای واقعی و دنیای مجازی تجربه ما از دنیای پیرامونمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. AR تجربه‌ای جدید برای سرگرمی،‌ آموزش یا کار ایجاد می‌کند. همچنین به کاربران اجازه دسترسی به اطلاعات لازم را در لحظه می‌دهد. افزون بر این در مواردی دید محدود فرد را بهبود می‌بخشد. به طور مثال می‌توان به ساخت و ساز، پزشکی و آموزش اشاره کرد. در مقاله متاورس انقلابی برای افراد دچار معلولیت به تاثیر واقعیت افزوده در کنار اینترنت اشیا برای افراد معلول نیز اشاراتی شده است.

فناوری blockchain

فناوری blockchain یک روش غیرمتمرکز برای ثبت تراکنش‌های مختلف و اشتراک‌گذاری امن و واضح اطلاعات است. ‌Blockchain به صورت تئوری غیرقابل دستکاری است. در نبود یک ناظر مرکزی، blockchain اطلاعات را روی رایانه‌های مختلف ذخیره می‌کند. این روش ذخیره سازی در واقع یک بانک خودکار با رمزگذاری بهینه است. البته این روش کاربردهایی ورای بانکداری دارد. به طور مثال فناوری NFT با blockchain ساخته شده است. اما به طور عمومی برای ثبت انواع تراکنش و پیگیری تماس‌های کار به کار می‌رود.

blockchchain
Wikimedia COmmons

ساختار غیرمتمرکز فناوری Blockchain دستکاری اطلاعات را برای سودجویان دشوار کرده و امنیت آن را زیاد می‌کند. همچنین همه افراد داخل شبکه می‌توانند کلیه اطلاعات سایر افراد را مشاهده کنند. این امر سبب شفاف سازی می‌شود. این فناوری با حذف یک مدیر و ناظر هزینه‌ها را کم و کارایی کار را زیاد می‌کند.

شناخته شده‌ترین کاربرد blockchain در رمزارز است. اما از آن در مدیریت ملزومات اولیه کالاها و پیگیری آن از نقطه آغاز تا مصرف  نیز به کار می‌روند. فناوری blockchain اطلاعات بیماران را به شکلی ایمن ذخیره کرده و برای اشتراک پرونده پزشکی آنان با ایمنی و دسترسی‌پذیری بالا مفید است.

رایانش کوانتومی

رایانش کوانتومی برای حل مسائلی به کار می‌رود که برای رایانه‌های عادی سال‌ها به طول می‌انجامد. استفاده از اصول فیزیک کوانتومی این نوع رایانش را ممکن ساخته است. برخلاف رایانه‌های کلاسیک که از بیت استفاده می‌کنند، رایانش کوانتومی بر پایه کیوبیت یا بیت کوانتومی (quantum bit) است. یک کیوبیت می‌تواند چندین حالت کوانتومی را به صورت همزمان اختیار کند. به همین دلیل سرعت محاسبات به شکل بی‌سابقه افزایش می‌یابد.

qunatum computer

بزرگ‌ترین حسن رایانه کوانتومی قدرت محاسباتی بالا است. هر چند این فناوری هنوز در دوران جوانی خود است،‌ این فناوری پتانسیل بهبود دقت و سرعت محاسبات را دارا است. همچنین رایانش کوانتومی حوزه رمزارز، هوش مصنوعی، دانش اندازه‌گیری یا مترولوژی و بهینه یابی را به صورت بالقوه متحول خواهد کرد.

تحولات رمزنگاری و یادگیری ماشین با رایانش کوانتومی

در حوزه رمزنگاری محاسبات کوانتومی می‌تواند روش‌های رمزگذاری کنونی را از میان بردارد. بنابراین در آینده به روش‌های رمزگذاری پیچیده‌تر و امن‌تری نیاز هست. در کشف دارو رایانه‌های کوانتومی به تحلیل ساختارهای پیچیده مولکولی کمک می‌کند. دانشمندان با کمک رایانش کوانتومی می‌توانند محسابات و طراحی دارو را به صورت موثر و با کیفیت بهتری انجام دهند.

در زمینه یادگیری ماشین نیز رایانش کوانتومی الگوریتم‌های بهینه سازی را بهبود می‌بخشد،‌ طراحی ابزارهای کمکی تصمیم‌گیری را سهولت می‌بخشد و منابع را به صورت کارآمد تقسیم می‌کند.

اینترنت اشیا (Internet of Things)

Internet of Things با دستگاه‌هایی سروکار دارند که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. IOT قابلیت‌های بسیار تاثیرگذاری دارد. اینترنت اشیا کاربردهای ساده خانگی و کاربردهای پیچیده صنعتی دارد. اینترنت اشیا داده‌ها را جمع‌آوری کرده، تحلیل می‌کند و در لحظه به اشتراک می‌گذارد. به این شکل تصمیم‌گیرندگان می‌توانند تجربه خود را بهبود بخشند.

یکی از محاسن اینترنت اشیا بهبود ارتباط میان ادوات است. اینترنت اشیا به شخصی سازی برنامه‌ها برای کاربران کمک می‌کند. کاربردهای بسیار اینترنت اشیا آن را به فناوری لازم و جزئی از طرح‌های آینده تبدیل می‌کند.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی دنیا را با سرعت فراگرفته است. امروزه هوش مصنوعی همه جا حضور دارد. هنرمندان، مهندسین و کاربران مختلف از هوش مصنوعی تولید ویدیو، کارهای هنری، به کارگرفتن چت بات‌ها و … استفاده می‌کنند. AI‌ ساخت ماشین‌هایی با توانایی یادگیری و تصمیم‌گیری انسان گونه. هوش مصنوعی قدرتی بالا در تحلیل حجم‌های بالایی از داده دارد.

محاسن هوش مصنوعی بسیار زیاد است. درست مانند فرآيندهای تکراری ماشین، هوش مصنوعی نیز می‌تواند تصمیمات دقیق را با سرعت بگیرد. شما هوش مصنوعی را در حال کار دیده‌اید. اما از آن مطلع نبوده‌اید. به طور مثال به Alexa،‌ Siri یا  دستیار Google فکر کنید. این دستیاران صوتی از هوش مصنوعی برای درک خواسته کاربر و پاسخ به وی استفاده می‌کنند. ماشین‌های خودران، تشخیص پزشکی هوشمند و پیشنهادهای خرید خودکار سایت‌ها همگی از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی همچنین پتانسیل بالایی در فناوری‌های توان‌افزا دارد. در این فهرست مواردی از آن را آورده‌ایم.


استقبال از پادکست های تخصصی اسکلت بیرونی
وبیناری برای ارائه خدمات اسکلت بیرونی در سطح دولتی
ده فناوری مهم آینده (بخش نخست)


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *