ده نکته مهم در انتخاب ردیاب سلامت مناسب (بخش دوم)

با توجه به تنوع ردیاب‌های سلامت موجود انتخاب دستگاه مناسب می‌تواند دشوار باشد. ردیاب سلامت مناسب برای هر کاربر با کاربر دیگر متفاوت است. از مچ‌بندها و گام‌شمارها گرفته تا ردیاب‌های پیگیری کننده‌ی دائم ضربان قلب، برای هر فرد گزینه‌ی مناسبی هست. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی به مرور ده مورد که می‌تواند در انتخاب ردیاب مناسب کمک کننده باشد می‌پردازیم.

صفحه نمایش سیاه و سفید یا رنگی

۴ – صفحه نمایش سیاه و سفید یا رنگی

برای پیگیری فعالیت روزانه خود به یک صفحه نمایش نیاز خواهید داشت. این صفحه نمایش می‌تواند رنگی با همه امکانات باشد، سیاه و سفید باشد یا مجموعه‌ای از چراغ‌های LED باشد. نکته مهم این است که افزایش کیفیت تصویر صفحه نمایش به صورت معمول مصرف باتری را افزایش می‌دهد.

احتمالا نبود صفحه نمایش برای بسیاری بهتر است. فرد برای دیدن لحظه به لحظه اطلاعات سلامت خود به ردیاب سلامت خود وابسته نمی‌شود و در قید اعداد و ارقام زنجیر نمی‌شود. اما در این صورت به شکل کامل به تلفن همراه یا رابط کاربری اینترنتی وابسته خواهید شد.

راحتی استفاده از دستگاه پوشیدنی: برخی دستگاه ها با یک دکمه کار می‌کند و برخی صفحه نمایش لمسی دارد

۵ – راحتی استفاده

به صورت معمول راحتی استفاده از دستگاه به چندین نکته تکنیکی وابسته است. راحت‌ترین دستگاه‌ها به صورت خودکار و بی‌سیم همگام سازی اطلاعات را انجام می‌دهند. آیا دستگاهی در این حد لازم دارید یا همگام سازی دستی نیز نیاز شما را برآورده می‌سازد؟ آیا ردیابی فعالیت و خواب به صورت خودکار فعال می‌شود یا نیازمند فعالسازی دستی است؟ آیا دستگاهی ضد آب نیاز دارید؟ این سوالات را باید پیش از خرید مد نظر قرار دهید.

پیش از خرید نیاز دارید به کیفیت سطح ارتباط با دستگاه نیز توجه کنید. برخی دستگاه‌ها صفحه نمایش لمسی دارند و برخی با تعدادی کلید با کاربر ارتباط برقرار می‌کنند.

پوشیدن و استفاده از ردیاب سلامت مهم است. اما تفسیر داده‌ها و نحوه‌ی نمایش آنان نیز مهم است. کاربر باید از راحتی تفسیر داده‌ها مطمئن باشد. اطمینان حاصل کنید که دستگاه مورد نظر شما اطلاعات مورد نظر شما را به شیوه‌ای ساده و قابل فهم ارائه می‌دهد. اپلیکیشن همراه و یا وبسایت دستگاه نیز از همین نکته پیروی می‌کنند.

۶ – تعمیر دستگاه و تعویض باتری

تعمیر دستگاه و تعویض باتری

هر دستگاه پوشیدنی نهایتا برای شارژ شدن باتری از دستان شما جدا خواهد شد. در این صورت در داده‌های دستگاه شکافی ایجاد خواهد شد. کارایی باتری دستگاه‌های مختلف متفاوت است. این عدد از یک تا دو روز( Apple Watch ) تا متوسط هفت روز ( مچبندهای Fitbit و Garmin ) تا شش ماه ( Moov, Misfit, Withings ) متفاوت است.

ردیاب‌های دارای باتری به صورت معمول زمان بیشتری کار می‌کنند. هر چند ماه یا هر سال باتری این دستگاه باید تعویض شود. اما این دستگاه‌ها عموما بسیار ساده هستند. دستگاه‌های دارای باتری قابل شارژ انواع مختلفی دارند. برای این کار تنها به یک کابل اتصال USB نیاز است. برخی دستگاه‌ها سریع‌تر شارژ می‌شوند ولی به صورت معمول به چند ساعت برای شارژ کامل دستگاه نیاز است.

۷ – GPS همراه دستگاه

GPS همراه دستگاه

دستگاه‌های دارای GPS به صورت معمول بسیار هزینه‌بر هستند. صفحه نمایش این دستگاه‌ها می‌تواند بسیار بزرگ باشد تا کاربر همه اطلاعات را روی دست خود ببیند. برخی نیز از این حسگر تنها برای محاسبات استفاده می‌کنند و نمایش پیچیده‌تر اطلاعات با تلفن همراه انجام می‌شود.

به عنوان نمونه برای دوندگان حرفه‌ای آگاهی از کلیه جزئیات تمرین لازم است. این افراد باید از سرعت دویدن خود و زمانی که برای دویدن به مشکل برخورد می‌‌کنند را بدانند. همچنین لازم است محیط‌هایی که در آن دویدن دشوار است را بشناسند. با حسگر GPS‌ همه این اطلاعات در دستان آنان است. GPS برای اجتناب از گم کردن مسیر نیز اطمینان خاطری فراهم می‌کند.

حسگر GPS امکانات بسیاری فراهم می‌کند اما برای همه لازم نیست. دستگاه‌هایی مانند Charge 3 و Versa با استفاده از حسگر GPS تلفن همراه اطلاعات را بررسی می‌کنند. پس فرد باید همواره در زمان دویدن تلفن همراه خود را حمل کند. اگر در هنگام تمرین همیشه مسیر مشابهی را طی می‌کنید یا در باشگاه تمرین می‌کنید، حسگر GPS‌ کاملا بدون استفاده خواهد بود.

۸ – ضد آب بودن یا مناسب شنا؟

ضد آب بودن یا مناسب شنا؟

بر طبق قوانین نمی‌توان دستگاه‌های پوشیدنی را با برچسب ضدآب تائید کرد. دلیل این مورد فشار آب است. آب در هر دستگاهی تحت فشار خاصی نهایتا به دستگاه نفوذ می‌کند. به همین دلیل این دستگاه‌ها را با برچسب مقاوم در برابر آب تائید می‌کنند. پیش از حمل دستگاه خود در استخر یا حمام حتما اطلاعات مرتبط با این مورد را در وبسایت دستگاه بررسی کنید. در حال حاضر مقاومت قابل قبول در برابر آب به تدریج در تعداد بیشتری از دستگاه‌ها مشاهده می‌شود.

۹ – آیا دستگاه ضربان سنج نیز دارد؟ ضربان سنج ها تنوع بسیاری دارند.

آیا دستگاه ضربان سنج نیز دارد؟ ضربان سنج ها تنوع بسیاری دارند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که با مطالعه ضربان قلب در حالت استراحت می‌توان طول عمر فرد را پیش بینی کرد. به صورت معمول با افزایش هر ۱۰ ضربان در دقیقه امکان ابتلا به بیماری قلبی ۹ درصد افزایش می‌یاد. احتمال ابتلا به حمله قلبی کشنده نیز ۸ درصد افزایش می‌یابد.

اطلاعات ضربان قلب در حالت استراحت برای ارزیابی خستگی بدن نیز مفید است. اگر ضربان فرد( تا هفت ضربان در دقیقه) به علتی افزایش یابد، احتمالا فرد هنوز خستگی ناشی از فعالیت شدید خود را به در نبرده است. در این صورت فرد باید یک یا چند روز استراحت کند تا کاملا احیا شود.

بیشتر ردیاب‌های سلامت ضربان قلب در حالت استراحت را ردیابی می‌کنند. همچنین اطلاعاتی در مورد پیشینه ضربان قلب نیز ارائه می‌دهند و به این صورت پیگیری تغییرات آن سهولت می‌یابد.

همه افراد از بازه مناسب ضربان قلب اطلاع ندارند و به همین دلیل به صورت موثر ورزش نمی‌کنند. به صورت معمول ورزشکاران حرفه‌ای با توجه به ضربان قلب خود ورزش می‌کنند تا بیشترین بهره را از این تمرینات برده باشند.

خوشبختانه استفاده از ضربان سنج‌ها در پوشیدنی‌ها در حال افزایش است. ردیاب‌های سلامت مانند Fitbit Charge 3 و Vivosmart 4 که ردیابی را دائما انجام می‌دهند این حسگرها را دارا می‌باشند. برخی نیز تنها در زمان ورزش و تحرک ردیابی ضربان قلب را انجام می‌دهد.

اما از مچبندها نمی‌توان انتظار ثبت دقیق اطلاعات ضربان قلب را داشت. به ویژه در هنگام انجام فعالیت‌های شدید فیزیکی این گفته اهمیت بیشتری دارد. اگر به ضربان سنجی دقیق نیاز دارید، دستگاه‌هایی که روی قفسه سینه بسته می‌شوند مفید‌ترند.

۱۰ – آیا به امکانات ویژه مانند دریافت اعلان ها، NFC و … نیاز دارید؟

آیا به امکانات ویژه مانند دریافت اعلان ها، NFC و ... نیاز دارید؟

تعداد روزافزونی از ردیاب‌های سلامت کاری بیش از ردیابی پارامترهای سلامت را انجام می‌دهد. بسیاری با تلفن همراه همگام می‌شوند و به کاربر امکان مشاهده‌ی اعلان‌ها و پیام‌ها، ایمیل‌ها و اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی را می‌دهند. یادآورهای تقویم برای آگاه ساختن کاربر از وقایع مهم نیز روی برخی دستگاه‌ها فعال می‌شود. برخی نیز امکان پرداخت هزینه به صورت بی‌سیم را فراهم می‌کند.

در برخی دستگاه‌ها با رسیدن کاربر به هدفی که از پیش تعیین شده است، نوعی جایزه به وی داده می‌شود. مورد تشویق قرار گرفتن همیشه احساس خوبی دارد. در برخی دستگاه‌ها این مورد قوی‌تر از دستگاه‌های دیگر پیاده سازی شده است. از خود بپرسید که آیا به چنین امکانی نیاز دارید؟


بیشتر بخوانیم:
برترین ردیاب های سلامت سال ۲۰۱۹ بر اساس کاربرد(بخش نخست)
مهم ترین نکات در خرید یک ردیاب سلامت
ده نکته مهم در انتخاب ردیاب سلامت مناسب (بخش نخست)


منبع: gadgetsandwearables

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله‌ی فناوریهای توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *