مهم ترین نکات در خرید یک ردیاب سلامت

اگر فردی کم تحرک هستید و نیاز به تعیین برنامه‌ی بهتری برای سلامت فیزیکی خود دارید، ردیاب مناسب شما با ردیاب یک ورزشکار که برای مسابقات سه گانه آماده می‌شود متفاوت است. اگر تنها به ردیابی خواب نیاز دارید و یا مایل به کاهش وزن هستید و یا به دنبال دستگاهی برای کار در کنار تلفن همراه هستید، گزینه‌های متفاوتی پیش روی شماست. در ادامه سعی شده است به مهم‌ترین مواردی که با خرید یک ردیاب سلامت یا ساعت هوشمند بدست می‌آورید، و مهم‌ترین مباحث پیرامون آن اشاره شود. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ردیاب سلامت روی مچ

آیا به یک ردیاب سلامت نیاز دارید؟

فناوری پوشیدنی‌ها و ردیاب‌های سلامت همگام با گسترش سایر فناوری‌ها بهبود یافته است. ردیاب‌های کنونی با داشتن امکان مکان یابی، ضربان سنجی و باتری خوب دستگاه‌های مفیدی هستند و پارامترهای مورد نظر را با دقت مناسبی می‌سنجند. این فناوری‌ها به زودی جهش بزرگی در عملکرد نخواهند داشت، اما برای کاربران خود راضی کننده هستند.
اگر انگیزه‌ی قوی برای خرید یک ردیاب سلامت ندارید، دستگاه‌های گران قیمت برای شما مناسب نیستند. دستگاه‌های دقیق و تخصصی مناسب ورزشکارانی هستند که برای مسابقات جدی مانند مسابقات سه گانه آماده می‌شوند. در عین حال دستگاه‌هایی نیز برای افرادی که مایل به پیگیری فعالیت‌های روزمره‌ی خود برای کاهش وزن و افزایش سطح سلامتی هستند، وجود دارد.

آیا ردیاب‌های روی مچ دقیق هستند؟

بزرگ‌ترین انتقاد به مچ بندهای سلامت دقت آن‌هاست. مچ‌بندها سنجش ۱۰۰ درصد دقیق در گام شماری و ضربان سنجی ندارند. یک ردیاب سلامت با حسگرهای شتاب سنج و ارتفاع سنج تعداد گام‌های پیومده شده و پله‌ها را می‌شمارد. حرکت دست مانند حرکتی که برای هدایت فرمان اتوموبیل انجام می‌دهید در مچ‌بند به عنوان حرکت پا شناخته می‌شود. گاها با ثابت ماندن دست هنگام حرکت، تعدادی از گام‌ها شمرده نمی‌شود. در نهایت گام شماری تنها راهنمایی کلی برای پیگیری فعالیت‌های روزمره است و نمی‌تواند یک ابزار دقیق برای برنامه‌ریزی باشد.
همین بحث برای ضربان سنج‌ها نیز مطرح می‌شود. در برابر ضربان سنج‌هایی که روی قفسه‌ی سینه پوشیده می‌شود، مچ‌بندها عملکرد ضعیفی دارند. سنجش میانگین ضربان قلب در مچ بندها مطلوب است. اما پیگیری تغییرات سریع ضربان قلب در این دستگاه‌ها مطلوب نیست. یک پوشیدنی قفسه سینه تغییرات ناگهانی ضربان قلب را در صورت ایستادن کاربر پس از دویدن طولانی به خوبی و در لحظه نشان می‌دهد. یک مچ بند اما این تغییر سریع را با تاخیر زمانی نشان می‌دهد. برای کاربران عادی این مساله مشکل‌زا نیست. اما ورزشکاران حرفه‌ای از پوشیدنی‌ها برای سنجش میزان تحرک و قدرت بدنی استفاده می‌کنند. لذا این تاخیر زمانی برای افراد حرفه‌ای مهم است.

ردیاب سلامت روی مچ

آیا همه ی ردیاب ها به تلفن هوشمند نیازمند هستند؟

تقریبا تمام ردیاب‌های سلامت کاربر را ملزم به همگام سازی داده‌ها با تلفن همراه می‌نمایند. پس از آن یک اپلیکیشن داده‌های جمع‌آوری شده را تحلیل می‌کند. غالبا اطلاعات با تلفن هوشمند یا تبلت همگام می‌شود. برخی افراد نیز به همگام سازی با رایانه علاقمند هستند. این عملیات به سادگی تبادل اطلاعات با تلفن هوشمند نیست، اما قابل انجام نیست. Apple Watch با بهره‌گیری از انواع اتصالات بیسیم بدون نیاز به تلفن همراه نیز بسیار کارآمد است. اما در نهایت وجود تلفن همراه بررسی اطلاعات را روی همه دستگاه‌ها ساده‌تر می‌کند، هرچند وجود آن در همه‌ی موارد ضروری نیست.

ردیاب های سلامت و فشار خون

دستگاه‌هایی به طور اختصاصی برای سنجش فشار خون از طریق یک مچ بند وجود دارد. اما هیچ کدام از شرکت های Apple، Samsung، Garmin، Fitbit و Polar حسگر فشار خون را روی تولیدات خود عرضه نکرده‌اند.

فشار سنج Omron
فشار سنج Omron

عمر مفید یک ردیاب سلامت چقدر است؟

یک ردیاب سلامت می‌تواند تا پنج سال کارآمد باشد. مشکلاتی مانند شارژ باتری و شکستن قطعات یا خراب شدن بند یا خرابی صفحه‌ی نمایش نهایتا کاربر را وادار به خرید یک دستگاه جدید خواهد کرد.

آیا GPS برای یک ردیاب سلامت ضروری است؟

هرچند بیشتر ساعت‌های هوشمند به GPS مجهز هستند، تعداد ردیاب‌های سلامت مجهز به GPS زیاد نیست. GPS به کاربر اجازه می‌دهد بدون استفاده از تلفن همراه مسیر پیاده روی، دو یا دوچرخه سواری را ثبت کند. بیشتر ردیاب‌های سلامت برای ردیابی مسیر از تلفن همراه کاربر استفاده می‌کنند. در این موارد ردیاب به اپلیکیشن روی تلفن همراه کاربر وصل شده و اطلاعات مسیر را دریافت می‌کند. در صورتیکه کاربر ردیاب را به تلفن همراه متصل نسازد مسافت طی شده و سرعت کاربر با داده‌های حرکتی روی مچ بند تخمین زده می‌شود. این روش دقت کمتری دارد.

ساعت هوشمند Apple

نحوه ی ارزیابی مجلات از ردیاب های سلامت

معمولا برای آزمایش یک ردیاب سلامت، آن را روی مچ دست می‌بندند. نویسندگان مقالات مروری ردیاب‌ها را به صورت تجربی آزمایش می‌کنند. تمام طول روز را با ردیابی که روی دست بسته شده می‌گذرانند( بدون توجه به شکل ظاهری و عدم تطابق آن با ظاهر نویسنده). کارکرد آن را در هنگام انجام ورزش‌های سنگین در باشگاه نیز می‌سنجند. سپس اطلاعات ردیاب را با دستگاه‌های مختلف تلفن همراه هم‌گام می‌سازند. برای این‌کار از سیستم عامل‌های مختلف نیز استفاده می‌کنند. اگر ردیاب سلامت ضدآب باشد، آن را در آب غوطه ور می‌سازند و اگر GPS داشته باشد، در هنگام کوهنوردی از آن استفاده می‌کنند. حتی کارکرد اپلیکیشن همراه دریاب نیز سنجیده می‌شود، چراکه این اپلیکیشن می‌تواند مرز حالت ایده‌آل فیزیکی یک کاربر را با یک فرد بی‌تحرک تعیین کند.


پیشگیری از آسیب فیزیکی با ردیاب سلامت Honor Band 5 Sport
آشنایی با ردیاب های سلامت ارزان قیمت
آشنایی با ردیاب های سلامت ارزان قیمت


منبع: digitaltrends

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *