معرفی ربات های زیست تقلید

ربات‌های زیستی یا زیست تقلید ربات‌هایی هستند که از رفتار و حرکت‌های موجودات زنده تقلید می‌کنند. دانشمندان در تلاشند که مشخص کنند چگونه ساختارهای ماهیچه‌ای و استخوانی موجودات زنده به انواع حرکت‌ها مانند خزیدن، لغزیدن، شنا کردن، روی دیوار راه رفتن یا حتی پرواز کردن منجر می‌شود. چنین ربات‌هایی پتانسیل کمک کردن به انسان در کاربردهای بسیاری را دارند. ربات‌های زیستی می‌توانند به فضاهای تنگ بخزند تا میزان تخریب را بررسی کنند، در شکاف‌ها به صورت مارپیچ حرکت کنند و بازماندگان را نجات دهند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید تا با برخی از ربات‌های زیستی آشنا شوید.

ربات Stickybot

این ربات از مارمولک الهام گرفته شده است و توسط Mark Cutkosky مهندس مکانیک دانشگاه استنفورد ساخته شده است. این ربات با پاهایی مشابه مارمولک می‌تواند از سطوح صاف بالا برود. ربات همانند مارمولک از خاصیت چسبندگی خشک (dry adhesion) بهره می‌برد.

معرفی ربات های زیست تقلید

ربات Scamp</h2 (stanford climbing and aerial maneuver platform یا)>

این ربات نیز توسط آزمایشگاه SCAMP دانشگاه استنفورد ساخته شده است. ربات Scamp از حشره‌ای به نام آخوندک الهام گرفته شده است که افزون بر راه رفتن بر سطوح می‌تواند پرواز کند.

معرفی ربات های زیست تقلید

ربات MAV یا Micro Air Vehicle

این ربات در مرکز نوآوری آلمان با الهام از پرستو ساخته شده است. ربات MAV دارای بال است و می‌تواند پرواز کند یا در هوا معلق باشد. این ربات در فضاهای محدود قادر است پرواز کند.

معرفی ربات های زیست تقلید

ربات Uncle Sam

این ربات در آزمایشگاه ربات‌های زیست‌تقلید (Biorobotics Lab) دانشگاه Carnegie Mellon با الهام از مار ساخته شده است. ربات Uncle Sam قادر است بچرخد و اطراف یک ستون حلقه بزند و به صورت عمودی بالا برود. ساختاری ماژولار دارد و از تعدادی حسگر و محرک‌ تشکیل شده است. مقیاس ربات به دلیل ماژولار بودن قابل تغییر است.

معرفی ربات های زیست تقلید

ربات Shoal Project

این ربات از ماهی الهام گرفته شده و ۱٫۵ متر طول دارد. ربات Shoal می‌تواند آلودگی آب را نظارت کند، در همین راستا داده‌های مربوط به میزان سطح اکسیژن و نمک آب را جمع‌آوری و وجود فلزات سنگین و مواد شیمیایی مضر را شناسایی می‌کند.

معرفی ربات های زیست تقلید

ربات CRAM یا compressible robot with articulated mechanisms

ربات CRAM از سوسک الهام گرفته شده و توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا برکلی ساخته شده است. با توجه به اسکلت ربات، برای عملیات جستجو و نجات بسیار مناسب است.

معرفی ربات های زیست تقلید

ربات U-CAT

ربات U-CAT توسط دانشگاه صنعتی تالین در استونی با الهام از لاک پشت ساخته است. این ربات خودکار برای باستان‌شناسی زیر آب کاربرد دارد. دارای چهار پره مستقل از یکدیگر است که این ویژگی برای تغییر مسیر سرعت می‌بخشد.

معرفی ربات های زیست تقلید

ربات Rhex

ربات Rhex توسط DARPA با همکاری تعدادی شرکت خصوصی طراحی شده. این ربات شش پا قادر است از پله و سطوح شیب‌دار تا ۴۵ درجه بالا برود و حتی شنا کند.

معرفی ربات های زیست تقلید

ربات Bionicant

این میکروربات با الهام از مورچه‌ها توسط شرکت آلمانی Festo توسعه یافته است. آناتومی ربات‌ها به گونه‌ای است که می‌توانند همانند مورچه‌ها به صورت گروهی کار کنند. اگر یکی از ربات‌ها توانایی حمل بار خود را نداشته باشد دیگر ربات‌ها به کمک آن خواهند آمد.

معرفی ربات های زیست تقلید

ربات Salamander

این ربات همانطور که از نامش مشخص است از سمندر الهام گرفته است و در آزمایشگاه ربات‌های زیستی لوزان سوییس طراحی شده. ربات Salamander می‌تواند بخزدف راه برود و شنا کند.

معرفی ربات های زیست تقلید


بیشتر بخوانید:
>>رباتیک الهام‌گرفته از طبیعت
>>ربات ماژولار Dtto با قابلیت پیکربندی و تغییر شکل خودکار


منبع :futurism

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *