بهبود کیفیت زندگی و افزایش سلامتی با فناوری‌ های هوشمند

سلامتی یکی از پارامترهای مهم زندگی است. با وجود این‌که فناوری‌های نوین و برنامه‌های گوشی‎های هوشمند بخش بزرگی از زمان ما را درگیر خود می‌کند و استفاده‌ی بیش از حد از آن می‌تواند اثر منفی بر زندگی ما بگذارد اما با استفاده‌ی درست از برنامه‌ها و فناوری‌ها می‌توان کیفیت زندگی را بهبود داد. فناوری‌ها برای دستیابی به هدف‌های سلامتی و شخصی کمک‌کننده هستند. در دنیایی که فناوری‌ها همه جا را احاطه کرده است بهتر است از آن‌ها در راستای افزایش کیفیت زندگی خود بهره ببریم. در این مقاله با پنج روش افزایش سلامتی و بهبود کیفیت زندگی با کمک فناوری‌ها و گجت‌های سلامتی آشنا خواهید شد. با مجله‎ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
بهبود کیفیت زندگی و افزایش سلامتی با فناوری‌ های هوشمند

آموزش مدیتیشن با گوشی هوشمند

درون‌پویی یا مدیتیشن (Meditation) به‌طور کلی فنون و روش تسلط بر ذهن است. هدف مدیتیشن، کنترل ذهن توسط روش‌های درون‌گرانه برای کاهش استرس، کنترل اضطراب و رسیدن به شادی آگاهی و آرامشی عمیق و طولانی است. ابزارهایی مانند Insight Timer می‌تواند شما را با مدیتیشن آشنا کند.
بهبود کیفیت زندگی و افزایش سلامتی با فناوری‌ های هوشمند

ردیابی تناسب اندام با ابزارهای هوشمند

با رشد شبکه‌های اجتماعی و کاهش تحرک افراد، فعالیت بدنی برای داشتن یک زندگی طولانی و با کیفیت ضروری به نظر می‌رسد. به گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی (WHO) بیش از ۱٫۹ میلیارد نفر از بزرگسالان اضافه وزن دارند. از این تعداد، ۵۶۰ میلیون چاق هستند. چاقی عواقبی از جمله مرگ زودرس و کاهش کیفیت زندگی را به همراه دارد. افزون بر برنامه‌های انگیزشی گوشی که کاربران را به کاهش وزن ترغیب می‌کند، ابزارهای بسیاری همانند یک مربی یاد خواهند داد چگونه وزن خود را متناسب کنیم.

برای نمونه می‌توان ابزار هوشمند Mirror را نام برد. این ابزار در حالت خاموش یک آینه‌ی عادی تمام قد است اما اگر آن را روشن کنیم باشگاه ورزشی را به خانه‌ی خود می‌آوریم. با Mirror می‌توان ورزش‌های هوازی را انجام داد. همچنین با کمک ساعت‌های هوشمند Fitbits و Apple برنامه‌ی فعالیت ورزشی را می‌توان دنبال کرد. ردیابی ضربان قلب و شمارش گام‌ها از جمله پارامترهای استاندارد ابزارهای سلامت همانند ساعت‌های هوشمند است. ابزارهایی مانند تردمیل Peloton دارای صفحه‌ی نمایش هستند که با استفاده از آن می‌توان تمرین‌های مربی را دنبال کرد.

ردیابی رژیم غذایی با برنامه‌های کاربردی

بهبود کیفیت زندگی و افزایش سلامتی با فناوری‌ های هوشمند
افزون بر فعالیت بدنی و ورزش، یکی دیگر از پارامترهای مهم در سلامتی رژیم غذایی است. برنامه‌ی کاربردی MyFitnessPal به شما این امکان را می‌دهد از بسته‌بندی موادغذایی با دوربین تصویر بگیرید و بر ارزش غذایی مواد غذایی نظارت داشته باشید. با کمک ترازوهای هوشمند می‌توان بر وزن خود و ترکیب بدنی نظارت داشته باشیم.

فناوری‌هایی که به خواب بهتر کمک می‌کنند

بهبود کیفیت زندگی و افزایش سلامتی با فناوری‌ های هوشمند
بر اساس گزارش موسسه قلب و ریه (National Heart, Lung and Blood Institute) کیفیت خواب بر سلامت فیزیکی و ترمیم رگ‌های خونی موثر است. فناوری‌های بسیاری طراحی شده است تا با ردیابی خواب و افزایش کیفیت خواب به سلامتی کاربران کمک کنند. عینک‌های حذف نور برای حذف طیف نور آبی طراحی شده‌اند. طیف نور آبی باعث توقف تولید ملاتونین می‌شود. تولید این هورمون برای خواب ضروری است. هورمون ملاتونین در غده‌ی کوچکی در مغز تولید می‌شود و به تنظیم چرخه‌ی خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند. برای حل مشکل خروپوف نیز ابزار Smart Nora طراحی شده است. این ابزار با شناسایی صدای خروپوف و تنظیم ارتفاع بالشت باعث کاهش این مشکل می‌شود.

افزایش آمادگی مغز و فناوری‌ها

بهبود کیفیت زندگی و افزایش سلامتی با فناوری‌ های هوشمند
در کنار افزایش سلامتی جسمی، سلامتی ذهنی و آمادگی مغز نیز اهمیت دارد. بر اساس گزارش دانشگاه هاروارد، فعالیت‌های ذهنی ما را در برابر از دست دادن حافظه و زوال عقل و آلزایمر ایمن می‌کنند. یادگیری مهارت‌های جدید به صورت روزانه از چنین بیماری‌هایی جلوگیری می‌کند. تنها ۵ دقیقه زمان برای یادگیری مهارت جدید و حتی کار با برنامه‌های کاربردی آموزشی گوشی هوشمند می‌تواند در این راه بسیار کمک‌کننده باشد. برنامه‌های کاربردی یادگیری زبان جدید مانند Duolingo و یا یادگیری برنامه‌نوسی رایانه با Codecademy از راه‌های اموزش مهارت‌های جدید به زبان ساده هستند.


در همین زمینه بخوانیم:

>>هشت برنامه کاربردی برای بیماران مبتلا به آلزایمر و خانواده‌ آنها
>>معرفی ده گجت پیشرفته نظارت بر کیفیت خواب


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *