معرفی ده گجت پیشرفته نظارت بر کیفیت خواب (بخش نخست)

کیفیت خواب در سلامتی و تندرستی نقش به سزایی دارد. خواب کافی در زمان مناسب از سلامت ذهنی، فیزیکی و کیفیت زندگی محافظت می‌کند. در طول خواب، بدن شما برای حفظ عملکرد درست مغز و سلامت فیزیکی در تلاش است. صنعت فناوری‌های مربوط به خواب همچنان در دوران نوپای خود قرار دارد. با این حال ارائه‌ی فناوری‌های پیشرفته نظارت خواب، رشد چشمگیری را در بخش سلامت و فناوری پوشیدنی ایجاد خواهد کرد. در این مقاله به معرفی ده مورد از دستگاه‌های نظارت خواب می‌پردازیم. در بخش نخست، درباره‌ی ردیاب‌های پوشیدنی خواب صحبت خواهیم کرد. در بخش دوم مقاله به گجت‌های اختصاصی سنجش کیفیت خواب خواهیم پرداخت. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

معرفی ده گجت پیشرفته نظارت بر کیفیت خواب (بخش نخست)

آنچه که در طول روز و در زمان بیداری احساس می‌کنید به خواب وابسته است. بسیاری از مردم از خطرهای کم‌خوابی آگاه نیستند. آسیب کمبود خواب، ممکن است در یک لحظه بروز کند مانند تصادف خودرو؛ یا در طول زمان به شما صدمه وارد کند. برای نمونه، کم‌خوابی در طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. خواب در واکنش شما به محیط، تفکر، عملکرد و فرآیند یادگیری تاثیر بسیاری دارد. به همین دلیل است که فناوری‌های مربوط به کیفیت خواب تجارت بزرگی دارند. انتظار می‌رود که بازار جهانی فناوری‌ نظارت خواب در سه سال آینده به ۷۰ میلیارد دلار برسد. حدود ۶۰ درصد تقاضا برای چنین محصول‌هایی از سوی افراد مضطرب و دارای کمبود خواب در آمریکا است.

ردیاب‌های پوشیدنی خواب

Fitbit Charge 2

معرفی ده گجت پیشرفته نظارت بر کیفیت خواب (بخش نخست)

معرفی ده گجت پیشرفته نظارت بر کیفیت خواب (بخش نخست)

با برند معروف دنیای فناوری پوشیدنی، فیت بیت (Fitbit) آغاز می‌کنیم. ردیاب فعالیت‌های فیزیکی Charge 2، یکی از بهترین گزینه‌ها برای ردیابی پیوسته علایم فیزیکی شناخته می‌شود. سنجش ضربان قلب به صورت پیوسته در طول شبانه‌روز انجام می‌شود. حتی در زمان استراحت، ضربان قلب اندازه‌گیری می‌شود. همچنین تعداد گام‌ها، مسافت طی شده، مقدار کالری سوزانده شده نیز توسط این ردیاب ثبت می‌شود.

با به روزرسانی نرم‌افزار این گجت، توانایی نظارت بر کیفیت خواب در این ردیاب پیشرفت زیادی کرد. هم‌اکنون کاربران می‌توانند اطلاعات درباره‌ی مقدار خواب عمیق، خواب سبک و مرحله‌ی خواب آرام با حرکت‌های سریع چشم (REM) در طول شب را دریافت کنند. خواب همراه با حرکات سریع چشم (Rapid eye movement) یکی از مراحل خواب در پستانداران است که در آن بدن در حالت خواب عمیق به‌ سر می‌بَرَد ولی واکنش مغز در حالت بیداری است. طی خواب REM، حرکات بسیار سریع چشم با دوره‌های ۱۰ تا ۲۰ ثانیه‌ای به وجود می‌آید، ضربان قلب تندتر می‌شود، و میزان سوخت و ساز مغز به حد دوره‌ی بیداری می‌رسد. محاسبات در مورد این پارامترها با کمک داده‌های شتاب‌سنج، تغییرات ضربان قلب و الگوریتم‌های اختصاصی فیت بیتاجرا می‌شود.

یکی دیگر از امکانات فیت بیت این است که پیشنهادهایی برای بهبود خواب به کاربر می‌دهد. این توانایی در فیت بیت Insights نام دارد. فیت بیت از تمام اطلاعات فعالیت‌های فیزیکی و رژیم غذایی کاربر برای شناخت کاربر و ارائه پیشنهادهای شخصی سازی شده به او کمک می‌گیرد. هرچه بیشتر ردیاب فیت بیت را در طول خواب به همراه داشته باشید پیشنهادهای سفارشی بیشتر از سوی فیت بیت در Insights دریافت خواهید کرد. افزون بر این، فیت بیت زمان بیداری و خواب متناسب با کاربر را ارائه می‌دهد و تاریخچه‌ای از برنامه‌ی خواب کاربر را با هدف بررسی روند خواب در اختیار قرار می‌دهد.

Jawbone UP3

معرفی ده گجت پیشرفته نظارت بر کیفیت خواب (بخش نخست)

گجت UP3 هنوز از بهترین گزینه‌ها برای ردیابی خواب به شمار می‌آید. هرچند چند سالی از آخرین به روزرسانی این گجت می‌گذرد. این گجت حسگرهایی با هدف دریافت اطلاعات مفید درباره‌ی سلامتی و تناسب اندام کاربر فراهم کرده است. به دلیل این‌که به روزرسانی جدیدی برای ردیاب UP3 ارائه نشده شاید بتوانید با تخفیف مناسبی این گجت را خریداری کنید. جزییات خواب سبک، خواب عمیق، مرحله‌ی خواب REM را برای کاربر به نمایش می‌گذارد.

این اطلاعات توسط داده‌های ضربان قلب، میزان تنفس، دمای بدن و میزان پاسخ گالوانیک پوست (Galvanic Skin Response) به دست می‌آید. میزان پاسخ گالوانیکی پوست تغییرات رسانایی و الکتریکی پوست است که به وسیله یک گالوانومتر حساس دریافت می‌شود. جـریـان الـکـتریکی بسیار ضعیفی در پوست وجـود دارد که هـرچـه فـرد از نظر هیجانی برانگیخته‌تر باشد، فـعـالـیـت غـدد عـرقی بیشتر خواهد بود. وجود عرق روی پوست مقاومت الکتریکی پوست را کـاهـش می‌دهد و باعث افزایش جریان الکتریکی می‌شود. همانند فیت بیت، UP3 نیز در طول روز در مورد چگونگی بهبود سلامت و تناسب اندام و کیفیت خواب، شما را راهنمایی می‌کند. همچنین با زنگ ارتعاشی و لرزشی شما را صبح‌ها بیدار می‌کند. توانایی بررسی دوره‌ای ضربان قلب در طول روز و زمان استراحت از دیگر امکانات UP3 است.

Misfit Shine 2

معرفی ده گجت پیشرفته نظارت بر کیفیت خواب (بخش نخست)

معرفی ده گجت پیشرفته نظارت بر کیفیت خواب (بخش نخست)

با وجود تنها ۸ میلیمتر ضخامت، Shine 2 ظریف‌ترین گجت پوشیدنی در میان گجت‌ها به شمار می‌آید. این گجت بدون بند و بدون نیاز به شارژ مجدد طراحی شده است و یکی از بهترین گجت‌ها در طراحی و نگهداری است. اندازه‌ی کوچک Shine 2 به کاربر اجازه می‌دهد در همه زمان‌ها از این گجت استفاده کند. همچنین با برنامه‌ی Apple Health و دیگر برنامه‌های میزبان سازگار است.

این گجت صفحه‌ی نمایش ندارد و حسگر اندازه‌گیری ضربان قلب را ندارد. با این وجود، پارامترهای مراحل خواب از جمله خواب سبک، خواب عمیق و خواب REM را برای کاربر نشان می‌دهد. همچنین اطلاعات مدت زمان خواب و دوره‌های بیداری را فراهم می‌کند. کاربر می‌تواند با تنظیم هشدار لرزشی از خواب بیدار شود. مهم‌تر از همه، Shine 2 به صورت خودکار زمان به خواب رفتن شما را ثبت می‌کند بنابراین هیچ اطلاعات مفیدی از قلم نمی‌افتد. گجت Shine 2 برای استفاده در شب بسیار راحت است.

Garmin Vivosmart 3

معرفی ده گجت پیشرفته نظارت بر کیفیت خواب (بخش نخست)

معرفی ده گجت پیشرفته نظارت بر کیفیت خواب (بخش نخست)

Vivosmart 3 گجتی است که برای هر دو کاربرد ردیابی تناسب اندام و ساعت هوشمند طراحی شده است. گجت پوشیدنی Garmin دارای امکانت بسیاری از جمله ثبت حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2 max)، سن تناسب اندام (fitness age)، ردیابی استرس در طول روز و شمارش ست و تکرار در تمرین ورزشی است. حداکثر اکسیژن مصرفی یکی از عامل‌های تعیین کننده حداکثر میزان تحمل یک فرد در هنگام ورزش کردن است. سن تناسب اندام یک فرد که توسط استقامت قلبی عروقی او سنجیده می شود، پیش‌بینی کننده بهتری از طول عمر نسبت به سن شناسنامه‌ای است.

این گجت همه‌ی پرامترها را در طول شبانه‌روز دنبال می‌کند. میزان ضربان قلب در طول روز و در طول فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی و در زمان استراحت ثبت می‌شود. ردیابی کیفیت خواب به صورت خودکار اجرا می‌شود و پس از بیدار شدن به صورت یک نمودار به کاربر نمایش داده می‌شود. اطلاعات زمان به خواب رفتن و بیدار شدن و طول زمان خواب نیز اعلام می‌شود. در مقایسه با دیگر گجت‌ها، Vivosmart 3 اطلاعات و آمارهای کتری در مورد خواب نمایش می‌دهد.


در همین زمینه بخوانیم:

>>Raybaby: ردیاب خواب و تنفس کودکان
>>برترین فناوری‌ های پوشیدنی جهان
>>معرفی ده گجت پیشرفته نظارت بر کیفیت خواب (بخش دوم)


منبع: gadgetsandwearables

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *