مروری بر ربات های معرفی شده در نیمه دوم تابستان و مهر ماه ۱۳۹۷

با پیشرفت علم رباتیک شاهد ساخت و پرده‌برداری از ربات هایی با توانایی‌های خاص هستیم. ربات‌هایی برای مطالعه کیفیت آب، یافتن مشکل در لوله‌های آب و … از این دست هستند. در ادامه به طور مختصر به تعدادی از این ربات‌ها اشاره خواهیم کرد. با مجله‌ی فناوری‌های پوشیدنی و توان‌افزا همراه باشید.

سوسک های رباتیک Rolls-Royce برای تعمیر موتور هواپیما

Rolls-Royce یکی از معروف‌ترین شرکت‌های مهندسی جهان ایده‌ای غیر معمول اما عالی برای تعمیر موتور هواپیما دارد. استفاده از یک ناوگان سوسک رباتیک. Rolls-Royce به عنوان بخشی از پروژه به اصطلاح IntelligentEngine، در نظر دارند از ربات‌هایی به شکل مار یا حشرات برای بازرسی، تعمیر و نگهداری از موتور هواپیماها بهره برد. موتورهای هواپیما بسیار پیچیده و دسترسی به آنها دشوار است به همین دلیل نگهداری از آنها وقت گیر است. چنین ربات‌های کوچکی میتوانند به سرعت قطعات هواپیما را بازرسی کنند و هر گونه مشکلی را از بین ببرند. Rolls-Royce با پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام و دانشگاه هاروارد در زمینه توسعه ربات‌ها کار می‌کند.

ربات Centauro  برای نجات از بلایای طبیعی

این ربات ترکیبی از اسب و انسان است که برای نجات شما از بلایای طبیعی طراحی شده است. ربات Centauro دارای چهار پا و بالا تنه‌ای شبیه انسان است. این ربات میتواند فعالیت‌های دشوار و تعاملات سختی که ممکن است در امداد رسانی نیاز باشد را انجام دهد. همچنین Centauro با ۱٫۵ متر قد و ۹۳ کیلوگرم وزن قادر به شکستن قطعات چوب و بلند کردن اجسام سنگین است. این ربات در موسسه فناوری ایتالیا (IIT) و گروهی به رهبری Nikos Tsagarakis ساخته شده است.

ربات ANYmal برای عملیات امداد و نجات

ربات ANYmal به طور خودکار در فضای آزاد حرکت می کند. این ربات در مکان های سرپوشیده و فضای باز برای انجام عملیات امداد و نجات کاربرد دارد.طراحی چهار پا به ربات امکان حرکت با تعادل بالا در هر مسیری را می دهد.‌این ربات به تازگی کارکرد خود را در یک عملیات سازماندهی شده ساحلی نشان داده است.

ربات های نرم در پزشکی

پژوهشگران موسسه ویس دانشگاه هاروارد و دانشگاه بوستون فرآیندی جدید برای ساخت ربات‌های نرم و کوچک با قابلیت‌های بسیار توسعه دادند. آنها به کمک این روش موفق به ایجاد یک ربات نرم در مقیاس میلی‌متر شدند که شبیه عنکبوت طاووسی دارای چشم و شکم رنگی است. رویکرد MORPH می‌تواند کاربردهای جدیدی در زمینه پزشکی داشته باشد، جایی که اندازه کوچک و انعطاف‌پذیری این ربات‌ها می‌تواند روشی کاملاً جدید برای آندوسکوپی و میکروجراحی فراهم کند.

ربات خانگی Vector و هوش اجتماعی

با ربات هوشمند Vector آشنا شوید. این ربات چیزی بیش از یک ربات خانگی است. او دوست و همراه شما است، می‌تواند شما را بخنداند، چهره شما را تشخیص و به پرسش‌ها پاسخ دهد. هچنین می‌تواند با شما بازی کند. Vector کنجکاو و مستقل است و به فناوری‌های بی‌نظیر و هوش مصنوعی مجهز شده است. این ربات توسط شرکت Anki توسعه یافته است.

این کافه توسط ربات‌ها اداره می‌شود!

Cafe X یک کافه رباتیک است که در سه نقطه سانفراسیسکو شعبه دارد. در این کافه ربات‌ها نوشیدنی‌های شما را حاضر می‌کنند و یک بازوی رباتیک آنها را تحویل می‌دهد. ربات‌ها می‌توانند ۳ نوشیدنی را در ۴۰ ثانیه آماده کنند.

یک کوادکوپتر به این ربات کمک می‌کند تا با اطمینان راه برود

راه رفتن برای افراد مسن و یا کودکان نوپا می‌تواند دشوار باشد. انسان‌ها ممکن است از عصا برای کمک بهره برند، اما درمورد ربات‌ها می‌توان کمی خلاق‌تر بود. Aerial-Biped، یک ربات جدید طراحی شده توسط پژوهشگران دانشگاه توکیو است که برای کمک به راه رفتن از چیزی بسیار مدرن‌تر استفاده می‌کند: یک کوادکوپتر.

یکی از روش‌های ساده‌تر شدن پیاده‌روی خنثی کردن گرانش است. به این ترتیب ربات انرژی کمتری برای ایستادن نیاز دارد و هنگام سقوط به میزان کمتری آسیب میبیند. اگرچه استفاده از یک کوادکوپتر در بالای سر ایده‌ای جدید است، دقیقاً عملی نیست و نمی‌توان آن را برای کاربردهایی از جمله تحویل بسته و امداد و نجات توسط ربات‌ها به کار برد. این ایده بیشتر جنبه سرگرمی دارد.

یادگیری علم رباتیک برای کودکان

با کمک ابزار جدید littleBits کودکان تبدیل به مخترعانی می‌شوند که می‌توانند با قطعات الکترونیکی آنچه را در ذهن دارند، ایجاد کنند. آنها با برنامه کاربردی Droid Inventor می‌توانند ربات‌های خود را کنترل کنند و به آنها قابلیت‌های جدید ببخشند.

تقلید حالات چهره توسط ربات SEER

پیشرفت فناوری ربات‌های پیرامون ما آن‌ها را بیشتر و بیشتر به آن‌چه از یک ربات انسان نما توقع داریم نزدیک می‌سازد. با این وجود ربات SEER همچنان یک ربات پیشرفته محسوب می‌شود. ربات Simulative Emotional Expression Robot یا به اختصار SEER قادر به تشخیص حالات مختلف صورت افراد و سپس تقلید از آن‌هاست.

این ربات را هنرمند ژاپنی Takayuki Todo ساخته است. فناوری تشخیص چهره اینک یک فناوری جاافتاده محسوب می‌شود که جایگزین کلیدواژه‌های ۴ تایی تلفن‌های هوشمند شده است. ربات SEER از این فناوری برای تقلید حالات چهره استفاده می‌کند. در حال حاضر این ربات یک اثر مستقل است. اما تصور کاربردهای آن در صنعت رباتیک دشوار نیست. Takayuki Todo‌ قصد دارد این ربات را در نمایشگاه‌های جهانی معرفی نماید.

شناسایی محل خرابی در لوله های آب

سالانه مقادیر بسیار زیادی آب تصفیه شده از داخل لوله‌ها به هدر می رود. هدر رفت آب به علت نبود فناوری مناسب برای تشخیص ترک و سوراخ و هرگونه مشکل دیگر در لوله‌های آب است. با توجه به اهمیت این موضوع توسعه‌ی فناوری Lighthouse منطقی است. Lighthouse یک ربات نرم است که داخل لوله‌های آب به شکل منفعل شنا کرده و با تشخیص نیروی مکشی ناشی از سوراخ در لوله مشخصات محل خرابی را ثبت می‌کند. ربات را می‌توان از محل شیر آتش‌نشانی خارخ نمود. این ربات نرم حاصل شش سال پژوهش You Wu، دانشجوی MIT، برای حل مشکل خرابی لوله‌های آب است. وی با فناوری حاصل از پژوهش‌های خود شرکتی بنیان نهاده است.

تبدیل اشیا به ربات

این پوست رباتیک هر شیئی را به ربات تبدیل می‌کند! فناوری جدید پوست‌های رباتیک که توسط پژوهشگران دانشگاه Yale طراحی شده است، به شما اجازه می‌دهد تا هر شیئی را به ربات تبدیل کنید. پوست‌ها از ورق‌های الاستیک ادغام شده با حسگرها و محرک‌ها ساخته شده است. بسته به شکل شیء و نحوه قرارگیری پوست رباتیک دور آن، وظایف متفاوتی را میتوان انجام داد.

ماهی رباتیک و رصد کیفیت آب

استفاده از ماهی‌های رباتیک راهی مناسب برای جمع‌اوری اطلاعات کیفیت آب در محل هستند. این ربات‌ها پتانسیل استفاده برای امنیت خلیج‌ها و بندرگاه‌ها را نیز دارند. یکی از این ربات‌ها توسط Derek Paley ساخته شده است. وی به ماهی ها و نحوه ارتباط انان با محیط علاقمند بود. ماهی‌ها توانایی حس کردن جریان‌های اطراف خود، موانع و شکارچیان را دارند. با الهام از توانایی ماهیان وی رباتی ساخت که تواناییهای مشابهی دارد. در ادامه سازنده قصد دارد واکنش‌های طبیعی ماهیان به سایر ماهیان را نیز به سامانه بیفزاید.

ردیابی به کمک امواج صوتی توسط ربات ROBat

خفاش‌ها برای درک بهتر محیط پیرامون خود از امواج فراصوت استفاده می‌کنند. آنان توانایی درک الگوی بازتاب شده از محیط برای تشخیص موانع را دارا می‌باشند. با الهام از این روش ردیابی دانشمندا RoBat را ساخته اند. RoBat به بلندگو و میکروفون برای دریافت و ارسال امواج فراصوت متکی است. این سامانه را می‌توان نخستینن ربات ساخته شده ودر حال کار با فناوری مافوق صوت خواند.

 


بیشتر بخوانیم

مشارکت پژوهشگران در تحقق گزینه های رباتیک برای کمک به کشاورزان

شاخه جدید رباتیک : موجودات زنده قابل برنامه ریزی

مروری بر اخبار ربات های ساخته شده در تابستان ۱۳۹۷


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *