بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با گجت های پوشیدنی (بخش دوم)

همان‌طور که در بخش نخست بیان شد شیوه‌ی صحیح دویدن برای افراد ورزشکار بسیار اهمیت دارد. در این مقاله، با تعدادی از گجت‌های پوشیدنی آشنا می‌شوید که می‌توانند شیوه‌ی دویدن و به طور کلی حرکت‌های فیزیکی را تحلیل کنند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با گجت های پوشیدنی

کفی کفش هوشمند Stridalyzer

با قرار دادن کفی‌های هوشمند Stridalyzer در کفش، از عملکرد خود در هنگام دویدن باخبر می‎شوید. اگر گوشی هوشمند خود را همراه داشته باشید در هنگام ورزش می‌توانید اطلاعات مفیدی از جمله حالت دویدن، نقشه‌ی فشار بر کف پا، سرعت، مدت زمان، مسافت طی شده، طول قدم، مدت زمان تماس پا با سطح زمین و سرعت گام را دریافت کنید. همچنین فشارهای وارد بر پا و زانو، چرخش بیش از حد پا (overpronation) و فشار بیش از حد بر پا (overstriding) را به ورزشکار خبر می‌دهد. در حالت چرخش بیش از حد پا، قوزک پا در پایدار نگه داشتن بدن مشکل پیدا می‌کند و باعث اعمال فشار بیشتر بر عضلات و آسیب‌دیدگی زانوی دونده می‌شود. این اطلاعات برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی دونده بسیار مفید است.

بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با گجت های پوشیدنی

هدفون بیومتریک Vi

هدفون بیومتریک Vi شرکت LifeBEAM می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشکار در دویدن و دوچرخه‌سواری به او کمک کند. این هدفون متفاوت مشخصه‌هایی مانند ضربان قلب، تعداد گام بر دقیقه، مقدار کالری سوزانده‌شده، مسافت طی‌شده، مقدار پرش از سطح زمین را اندازه‌گیری می‌کند. همچنین هدفون در بهبود حالت دویدن و عملکرد ورزشکار به او راهنمایی می‌کند. باتری هدفون تا هشت ساعت با یک بار شارژ کار می‌کند. شما می‌توانید بدونن نیاز به شارژ، به موسیقی مورد علاقه‌ی خود گوش دهید و یا بدون مشکل تماس تلفنی برقرار کنید. این هدفون توسط شرکت هارمن کاردن (Harman Kardon) طراحی شده است. اندازه‌گیری ضربان قلب از طریق هدفون آسان‍تر از اندازه‌گیری از طریق مچ دست است. به همین دلیل شرکت LifeBEAM از هدفون برای اندازه‌گیری ضربان قلب جایگزین ساعت‌های مچی هوشمند استفاده می‌کند. هدفون Vi همانند یک مربی شخصی عمل می‌کند و در زمان ورزش، پیشنهادهایی درباره‌ی عملکرد ورزشکار به او می‌دهد.

بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با گجت های پوشیدنی

حسگر Running Dynamics

حسگر Running Dynamics ساخت شرکت گارمین (Garmin) به راحتی بر پشت کمربند قرار می‌گیرد و مشخصه‌های دویدن مانند زمان تماس با سطح زمین، تعداد گام بر دقیقه، طول گام، فاصله تا سطح زمین را اندازه‌گیری می‌کند. این حسگر بسیار سبک است و با برنامه‌ی کاربردی روی گوشی هوشمند همگام می‌شود. همچنین حسگر به صورت خودکار در هنگام آغاز دویدن روشن می‌شود.

بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با گجت های پوشیدنی

حسگر سنجش قدرت Stryd

گجت پوشیدنی Stryd شاخص متفاوتی را هنگام دویدن اندازه‌گیری می‌کند. شاخص قدرت با مجموعه‌ای از مشخصه‌های سرعت دویدن، میزان خستگی، نوع زمین ورزش در ارتباط است. این حسگر به ورزشکاران کمک می‌کند تا عملکرد خود را دنبال کنند. از دیگر مشخصه‌های قابل اندازه‌گیری با Stryd می‌توان سفتی پا (leg spring stiffness)، و حجم و شدت دویدن (run stress score) را نام برد. اطلاعات این حسگر بر گوشی هوشمند نمایش داده می‌شود. حسگر Stryd روی کفش قرار می‌گیرد. عملکرد یک روز ورزشکار با شاخص قدرت نمایش داده می‌شود.

بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با گجت های پوشیدنی


در همین زمینه بخوانیم:

>>بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با گجت های پوشیدنی (بخش نخست)
>>مروری بر برترین فناوری های پوشیدنی سال ۲۰۱۷
>>جلوگیری از رشد زخم‌های دیابتی با کفی کفش هوشمند


منبع: gadgetsandwearables

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *