معرفی فناوری های نوآورانه‌ ی برتر در حوزه‌ سلامت(بخش دوم)

در ادامه‌ی بخش نخست این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به بررسی ۱۰ فناوری نوآورانه بهداشتی می‌پردازیم که می تواند جان میلیون ها نفر را در هر گوشه کره‌ی زمین حفظ کند.

نویسنده: Bertalan Meskó

معرفی فناوری های نوآورانه‌ ی برتر در حوزه‌ سلامت

۶- تولید لوازم بهداشتی زیست تخریب پذیر برای زنان در هند

بر اساس پژوهشی که توسط دولت هندوستان انجام شده است، تنها ۱۲ درصد زنان هندی از نوارهای بهداشتی استفاده می‌کنند و سایر آن‌ها مواد غیر بهداشتی و نامناسب را به کار می‌برند. شرکت Saathi با تولید نوارهای بهداشتی زیست تخریب ‌پذیری که بر پایه‌ی ضایعات فیبری درخت موز ساخته شده‌اند، به یاری زنان هندی آمده است. از طریق این نوآوری پیشگامانه، کسب و کار کشاورزان محلی که تولید کننده‌ی ماده‌ی اولیه‌ی این محصول هستند رونق می‌یابد. با توزیع نوارهای بهداشتی شرکت Saathi در سراسر هندوستان، سالانه۱۰۸۰۰۰ تن زباله‌ی زیست تخریب پذیر تولید می‌شود که تا پیش از این قابلیت تجزیه شدن در طبیعت را نداشته‌اند.

۷- آزمایش ده دقیقه‌ای برای تشخیص Ebola

تعیین نتیجه‌ی آزمایش‌های رایج تشخیص بیماری ابولا یک تا دو روز زمان می‌برد و این تاخیر تصمیم کارکنان مراقبت‌های بهداشتی مبنی بر این که بیمار نیاز به درمان فوری و قرنطینه دارد را به تعویق می‌اندازد. آزمایش جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه MIT توسعه داده شده است، می‌تواند این رویه را تغییر دهد. این دستگاه یک نوار کاغذی ساده مشابه نوار تشخیص بارداری است که می‌تواند Ebola ، تب زرد و تب دنگی را ظرف ۱۰ دقیقه تشخیص دهد.

معرفی فناوری های نوآورانه‌ ی برتر در حوزه‌ سلامت

۸- شرکت نوپای آفریقایی مشکل داروهای تقلبی را حل کرد

در سراسر کشورهای در حال توسعه و به ویژه در غرب آفریقا، داروهای تقلبی یک مشکل جدی است. سازمان تجارت جهانی برآورد کرده است که داروهای تقلبی بیماری مالاریا سالانه منجر به ۱۰۰۰۰۰ مرگ و میر در آفریقا می‌شود.

شرکت mPedigree از کشور غنا، یک راه‌حل ساده برای مشکل داروهای تقلبی ارائه داده است. بیمار پس از خرید دارو می‌تواند با خراشیدن صفحه‌ای که در پشت آن قرار دارد یک کد ۱۰ رقمی دریافت کند.سپس با ارسال این کد از طریق پیام کوتاه که هزینه‌ی آن رایگان است، پیامی دریافت می‌کند که نشان دهنده‌ی اصل بودن دارو است.

معرفی فناوری های نوآورانه‌ ی برتر در حوزه‌ سلامت

۹- سامانه‌ی تصفیه‌ی آب برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی

همه روزه بیش از ۷۰۰ میلیون نفر در جهان آب آلوده مصرف می‌کنند و تقریبا ۲٫۵ میلیارد نفر به بهداشت مناسب دسترسی ندارند. هر سال بیش از یک میلیون کودک زیر ۵ سال به علت آب آلوده و بهداشت ضعیف جان خود را از دست می‌دهند. آلودگی منابع آب طبیعی که به عنوان منابع آب آشامیدنی از آن‌ها استفاده می‌شود، به انتشار ۱۰ درصد از بیماری‌های جهان کمک می‌کند.

این آمار و ارقام بسیار نگران کننده هستند. به همین دلیل پژوهشگران و نوآوران در کلینیک Cleveland یک سامانه‌ی تصفیه‌ی آب طراحی کرده اند که می تواند میلیون ها نفر را در برابر ابتلا به بیماری حفظ کند.

۱۰- درمان نوزادان مبتلا به یرقان

کارشناسان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد و شرکت D-Rev تخمین می زنند که هر سال بیش از ۶ میلیون نوزاد مبتلا به یرقان، درمان مناسب را دریافت نمی کنند. در بررسی تجهیزات پزشکی که شرکت D-Rev و دانشگاه استنفورد در نیجریه و هند انجام دادند، مشخص شد که ۹۵ درصد از دستگاه‌هایی که در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های کم درآمد استفاده می‌شوند، استانداردهای لازم فتوتراپی (intensive phototherapy) را ندارند و تعمیر و نگه‌داری این دستگاه‌ها یک محدودیت اساسی در عرضه‌ی خدمات درمانی موثر به حساب می‌آید. هر یک از لامپ‌های فلوئورسنت که معمولا در درستگاه‌های فوتوگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۱۵ دلار هزینه می‌برد و تا حدود ۴ ماه عمر می‌کند. بسیاری از بیمارستان‌ها برای پیدا کردن این لامپ‌ها به مشکل برمی‌خورند و برای دستگاه‌هایی که به طور متوسط از ۶ لامپ استفاده می‌کنند، جایگزینی لامپ‌های سوخته در زمان نیاز به راحتی امکان پذیر نیست.

شرکت D-Rev با طراحی یک ابزار بسیار عالی راه‌حل مناسبی برای این مشکل پیشنهاد کرده است. بیمارستان‌ها با استفاده از این دستگاه پزشکی که Brilliance نام دارد، می‌توانند بیش از ۲۴۰ دلار در سال برای جایگزینی لامپ‌های گران قمیت صرفه‌جویی کنند. همچنین این دستگاه می‌تواند طیف گسترده‌ای از نوسانات قدرت را بدون تغییر در عملکرد دستگاه تحمل کند. طبق برآورد شرکت D-Rev به کمک این دستگاه ۱۲۴۸۰۰ کودک مبتلا به یرقان تحت درمان قرار گرفتند.

معرفی فناوری های نوآورانه‌ ی برتر در حوزه‌ سلامت


بیشتر بخوانید:

>>معرفی جالب‌ترین ربات‌های پزشکی(بخش دوم)

>>مروری بر اخبار پزشکی زمستان ۲۰۱۸

>>جالب ترین فناوری‌های پزشکی سال ۲۰۱۷ (بخش دوم)


منبع: linkedin

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *