با تنها یک مکعب رنگی اشیای مجازی را به دنیای واقعی بیاورید

شما به طور معمول نمی‌توانید اشیای مجازی را بچرخانید یا بکشید یا دستکاری دیگری انجام دهید. برای دستکاری اشیای مجازی معمولا باید با کمک موشواره روی آن کلیک کنید یا روش‌‌های عجیب هدست هولولنز (HoloLens) و دیگر هدست‌های واقعیت مجازی را به کار ببرید. روش‌های موجود با مسائلی مانند تاخیر زیاد روبرو هستند. دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی (NCSU) روش ساده‌ای را برای مدل‌سازی سه‌بعدی توسعه داده است که تنها به یک وب‌کم و نرم‌افزار و یک مکعب ساده نیاز دارد و تاخیر را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

با تنها یک مکعب رنگی اشیای مجازی را به دنیای واقعی بیاورید

دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی (NCSU) روش ساده‌ای را توسعه داده است که تنها به یک وب‌کم و هندسه نیاز دارد. فناوری منحصر به فرد آن‌ها به نام Captive حول یک مکعب رنگی کد شده شکل گرفته است. این مکعب نشانه‌های بصری را به یک نرم‌افزار شناسایی ویدیو ارسال می‌کند. تنها کاری که باید انجام گیرد چرخاندن مکعب برای تغییر اندازه و تغییر بافت یک جسم مجازی است. فناوری Captive نسبت به دیگر روش‌ها تاخیر کمتری دارد. دستگاه شش درجه آزادی فراهم می‌کند که در بازی‌های ویدیویی یا تشخیص پزشکی و ابزارهای طراحی کاربرد دارد.

این دستگاه تنها به یک وب‌کم که در گوشی‌های هوشمند امروزی و لپ‌تاپ‌ها به راحتی یافت می‌شود و نرم‌افزار سفارشی و یک مکعب ساده نیاز دارد. مکعب از جنس پلاستیک است و توپ‌های رنگی در گوشه‌های آن قرار دارد. هنگامی که کاربر مکعب را به جهت‌های مختلف حرکت می‌دهد دوربین وب‌کم عکس‌برداری می‌کند. یک نرم‌افزار شناسایی ویدیو، حرکت‌های مکعب را در سه بعد دنبال می‌کند. با این کار حرکت هر توپ رنگی نسبت به دیگر گوشه‌های مکعب مشخص می‌شود.

ویدیوی زیر را مشاهده کنید تا با طرز کار این مکعب جالب آشنا شوید. این روش تاخیر قابل توجهی ندارد. فناوری Captive با هر دستگاهی که یک دوربین و مقدار مناسبی قدرت محاسباتی دارد سازگار خواهد بود. بنابراین شما می‌توانید از گوشی هوشمند خود یا لپ‌تاپ استفاده کنید. ابزارهای مختلفی برای دستکاری اجسام مجازی و مدلسازی سه‌بعدی در بازار وجود دارد اما مزیت Captive سرعت آن است. همچنین بسیار مقرون به صرفه است. پژوهشگران نشان دادند که سرعت این فناوری نسبت به فناوری‌های موجود دوبرابر است. هیچ تاخیری میان آن‌چه کاربر انجام می‌دهد و تصویری که بر صفحه نمایش دیده می‌شود وجود ندارد.

برای دستیابی به پیاده‌سازی عملی فناوری Captive هنوز راه زیادی در پیش است. چون نیاز است که مکعب‌ها به صورت انبوه تولید شود. گفتنی است که مکعب موجود در ویدیو با چاپ سه‌بعدی ساخته شده است. همچنین به برنامه‌های کاربردی سازگار احتیاج خواهد بود. این یافته یکی از نوآوری‌هایی است که می‌تواند در دنیای بازی و ابزارهای مدل کردن سه بعدی و هر فعالیتی که به کنترل سه‌بعدی سریع و آسان نیاز دارد، کاربرد داشته باشد. این مکعب کنترل دنیای دیجیتال را آسان‌تر می‌کند.


در زمینه مدل‌سازی سه‌بعدی بیشتر بخوانید:
>>فناوری پروژکتور لمسی سونی دریچه ای به آینده
>>نرم‌افزار HoloAnatomy پیشگام استفاده از واقعیت افزوده در دانشکده‌های پزشکی


منبع: engadget

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *