امکان مشاهده نمایشگر رایانه برای نابینایان با کمک فناوری لمسی

پژوهشگران دانشگاه پوردو (Purdue) یک سامانه توسعه داده‌اند که به نابینایان کمک می‌کند آنچه که بر صفحه‌ی نمایش رایانه نشان داده می‌شود را درک کنند. بر اساس این فناوری کاربر با شنیدن صداهایی که توسط سامانه تولید می‌شود و لمس قلمی که دارای قابلیت بازخورد است یک ایده‌ی کلی از چیزی که نمایش داده می‌شود پیدا می‌کند. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید تا با جزییات این پژوهش آشنا شوید.

امکان مشاهده نمایشگر رایانه برای نابینایان با کمک فناوری لمسی

پژوهشگران با کمک فناوری لمسی (haptic device) و جایگزینی بینایی با حس لامسه و صوت توانستند سامانه‌ای توسعه دهند که نابینایان توانایی تشخیص تصاویر روی نمایشگر رایانه را داشته باشند. این سامانه شامل یک رایانه و جوی استیک است. با حرکت جوی استیک توسط کاربر مکان‌نما بر صفحه‌نمایش حرکت می‌کند و به جوی استیک بازخورد می‌دهد. کاربر با نیروی بازخورد و صداها و ارتعاشات، اطلاعات تصویر مانند اندازه و شکل و بافت و رنگ را به دست‌می‌آورد. فناوری لمسی به گونه‌ای از فناوری گفته می‌شود که از راه لمس و توسط حرکت، لرزش یا اِعمال فشار با کاربر تعامل می‌کند.

سامانه‌ی قلم همراه با بازخورد مانند نرم‌افزارهای جلوه‌های بصری سه‌بعدی عمل می‌کند. هنگامی‌که کاربر مکان‌نما را روی صفحه‌ی نمایش جابه‌جا می‌کند قلم بر اساس آنچه روی نمایشگر است بافت‌های مختلف را شبیه‌سازی می‌کند. با وجود ارتعاشات و صداهای تولیدشده توسط سامانه و پس از یادگیری کار کردن با سامانه، کاربر می‌تواند یک ایده‌ی کلی از آنچه روی صفحه‌ی نمایش نشان داده ‌می‌شود پیدا کند. بافت‌های شبیه‌سازی شده‌ نمادی از رنگ‌های نمایش داده شده است و صداها و ارتعاشات، اندازه‌ی شی نسبت به دیگر تصاویر روی نمایشگر را مشخص می‌کند. در شرایط واقعی، رنگ و اندازه و آنچه روی نمایشگر نشان داده می‌شود ثابت نیستند. در ادامه می‌توانید ویدیوی مربوط سامانه‌ی دارای بازخورد را مشاهده کنید.


در زمینه‌ی فناوری‌های کمکی نابینایان و کم‌بینایان بیشتر بخوانید:
>>دستگاه بینایی OrCam مبتلایان به اختلال بینایی را قادر به خواندن و شناسایی چهره می‌کند
>>آسان‌تر شدن خرید در خواربار فروشی برای افراد مبتلا به اختلال بینایی به کمک دستکش لمسی
>>شش فناوری شگفت انگیز نابینایان و افراد با مشکلات بینایی


منبع: medgadget

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *