فناوری های پوشیدنی مناسب ورزش های هوازی و غیرهوازی

روشی که شما ورزش می‌کنید، نتایجی که از ورزش دریافت می‌کنید را تعیین می‌کند. هنگامی‌که افراد درباره‌ی ورزش صحبت می‌کنند بیشتر اوقات ورزش‌های هوازی در نظر گرفته می‌شود. تفاوت اصلی دو نوع ورزش هوازی و غیرهوازی در وجود اکسیژن است. ورزش‌های غیر هوازی و یا بدون اکسیژن برخلاف ورزش‌های هوازی از اکسیژن برای سوخت و ساز و تولید انرژی استفاده نمی‌کنند. ورزشکار در ورزش هوازی با تنفس اکسیژن دریافت می‌کند و انرژی ماهیچه‌ها را تامین می‌کند. در ورزش‌های غیرهوازی اکسیژن حضور ندارد. در این ورزش ها انرژی موردنیاز برای انجام تمرین‌های ورزشی از سوختن گلوکز تامین می‌شود. انجام هر دو نوع ورزش ایروبیک و غیرهوازی برای سلامتی انسان مفید هستند. در این مقاله به معرفی فناوری‌های پوشیدنی که برای نظارت بر فعالیت‌های هوازی و غیرهوازی طراحی شده‌اند، می‌پردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.
فناوری های پوشیدنی مناسب ورزش های هوازی و غیرهوازی

ورزش هوازی

ورزش‌های ایروبیک به عنوان ورزش‌های استقامتی و یا کاردیو نیز شناخته می‎شود. نمونه ورزش‌های هوازی شامل دویدن در مسافت‌های متوسط و طولانی، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و شنا کردن و هر ورزشی که باعث فعالیت‌های فیزیکی طولانی مدت باشد. تمرین‌های فیزیکی ایروبیک چربی بدن و استرس و احتمال بیماری دیابت را کاهش می‌دهد، قلب و ریه را قوی می‌کند و جریان خون را بهبود می‌دهد.
فناوری های پوشیدنی مناسب ورزش های هوازی و غیرهوازی
اگر بخواهید مناطق ضربانی قلب (heart rate zones) خود را بدانید بهترین روش استفاده از برنامه‌های اندازه‌گیری ضربان قلب است، مانند آنچه امروزه در فناوری‌های پوشیدنی مثل ساعت‌های هوشمند وجود دارد. مناطق ضربان قلب را بر اساس حداکثر ضربان قلب هر فرد (Maximum Heart Rate) در فعالیت ورزشی می‌توان به پنج منطقه تقسیم کرد.

منطقه‌ی ضربانی سه، منطقه‌ی ایروبیک (aerobic zone) نام دارد. این منطقه، بهترین منطقه برای افزایش توانایی قلبی تنفسی است. در این منطقه، ضربان قلب به ۷۰ تا ۸۰ درصد حداکثر ضربان قلب رسیده است و بهترین حالت برای سوزاندن چربی بدن است.

منطقه‌ی ضربانی چهارم، منطقه‌ی غیرهوازی (Anaerobic Threshold) نام دارد. در این منطقه، ضربان قلب به ۸۰ تا ۹۰ درصد حداکثر خود رسیده است. در این حالت بدن چربی‌سوزی را متوقف می‌کند و به سوختن گلوکز می‌پردازد. یکی از روش‌های شناسایی منطقه‌ی غیرهوازی خود، رسیدن به حالتی است که دیگر نمی‌توانید ورزش را بیش از سه دقیقه ادامه دهید.

فناوری های پوشیدنی مناسب ورزش های هوازی و غیرهوازی

فناوری‌های پوشیدنی مناسب ورزش‌های هوازی
بسیاری از فناوری‌های پوشیدنی از جمله ساعت‌های ورزشی شرکت گارمین (Garmin)، ساعت‌های هوشمند تناسب اندام هوآوی (Huawei Fit)، هدفون ورزشی جبرا (Jabra Elite Sport) و همچنین ساعت هوشمند سامسونگ (Samsung Gear S) دارای فناوری‌هایی است که تاثیر فعالیت‌های فیزیکی کاربر بر بدن او و سطح فیزیولوژیکی را نظارت می‌کنند.

معمولا فناوری‌های پوشیدنی که بر فعالیت‌های ورزشی نظارت دارند، معیار حداکثر اکسیژن مصرفی (VO2 max) را اندازه‌گیری می‌کنند. VO2 max، حداکثر میزان اکسیژن مصرفی در فعالیت ورزشی تعریف می‌شود و یکی از عامل‌های تعیین‌کننده حداکثر میزان تحمل یک فرد در هنگام ورزش کردن است.

ورزش غیرهوازی

ورزش‌های غیرهوازی در مدت زمان کوتاه و با شدت زیاد انجام می‌شود. در این شرایط، بدن اسید لاکتیک تولید می‌کند و باعث احساس درد و خستگی در عضلات بدن می‌شود. ورزش‌های غیرهوازی شامل تنیس، بسکتبال، فوتبال و وزنه‌برداری و هر ورزشی که با شدت بسیار و در مدت‌زمان کوتاه انجام می‌شود، است. ضربان قلب فرد در هنگام اجرای ورزش‌های غیرهوازی در منطقه‌ی چهار قرار دارد. ورزش‌های غیرهوازی به بهبود عملکرد ورزشکار برای فعالیت‌های شدید و در کمتر از دو دقیقه و بدن عضلانی‌تر می‌انجامد.
فناوری های پوشیدنی مناسب ورزش های هوازی و غیرهوازی
فناوری‌های پوشیدنی مناسب ورزش‌های غیرهوازی
فناوری‌های پوشیدنی مناسب فعالیت‌های غیرهوازی شامل ساعت‌های هوشمند مدل Fenix 5 ، مدل Forerunner 935 ،Forerunner 645 Music، Chronos و Edge 1030 ساخت شرکت گارمین است.


در همین زمینه بخوانیم:

>>بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با گجت های پوشیدنی
>>ساخت کلاه گرمکن الکتریکی با الیاف رسانا ویژه ورزشکاران
>>سامانه پوشیدنی برای کاهش صدمه مغزی ورزشکاران


منبع: gadgetsandwearables

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *