۶ پیشرفت قابل توجه ربات خودکار متحرک در سال ۲۰۱۹

برخلاف وسایل نقلیه‌ی هدایت‌شونده‌ی خودکار، ربات‌های خودکار متحرک، AMR، می‌توانند بدون زیرساخت‌های اضافی، مانند مسیرهای ویژه‌ی ربات یا راهنماها، حرکت کنند. سال ۲۰۱۹ برای نشان دادن قابلیت‌های AMR ها سال ویژه‌ای بود. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوریهای توان‌افزا و پوشیدنی شش مورد از مهم‌ترین این تحولات را بخوانید.

 MAV3K ظرفیت کار سنگین را برای تولید‌کنندگان فراهم می‌کند. منبع: روبوتیک Waypoint
MAV3K ظرفیت کار سنگین را برای تولید‌کنندگان فراهم می‌کند. منبع: روبوتیک Waypoint

پیشرفت در تحویل دهی خودکار محصولات

شرکت‌های بسیاری برای تمام خودکار ساختن تحویل کالا در حال پژوهش هستند. یک فروشنده‌ی رباتیک خودکار متحرک به نام Nuro به عنوان مشتری Kroger را تهیه کرده و Walmart آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به یک گروه آزمایشی از مشتریان در تگزاس است. یکی از نمایندگان Nuro در پستی که در Medium منتشر کرده است نحوه‌ی کامل شدن زنجیره‌ی Walmart توسط این ربات‌های خودکار را توصیف کرده است.

در یک یادداشت مرتبط، پژوهشگران MIT یک روش ناوبری جدید برای ربات‌های خودکار تحرک ایجاد کرده‌اند. نیازی به نقشه برداری از کل منطقه از قبل نیست. ربات با پیگری سرنخ‌های محیطی راه خود را به محل مورد نظر مانند درب ورودی اشخاص پیدا می‌کند.

مراکز پزشکی و استفاده از ربات های خودکار

تجهیزات رباتیک معمولاً در بیمارستان‌ها در مواردی مانند بلند کردن بیماران یا درجراحی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. YuMi، یک ربات خودکار متحرک با دو بازوی ساخت ABB، در انجام وظایف آزمایشگاهی، و تحویل دارو به بیمار یا حمل ملافه کمک می‌کند. از جمله وظایف آزمایشگاهی ذکر شده می‌توان به لوله‌کشی مایعات یا مرتب سازی لوله‌های آزمایش اشاره کرد. بنابر اطلاعات جمع آوری شده توسط ABB خودکارسازی انجام کارهای تکراری را تا ۵۰٪ تسریع می‌بخشد.

Diligent Robotics شرکت دیگری است که ربات‌های خودکار را به بخش مراقبت‌های بهداشتی آورده است. این شرکت خیراً ربات خود به نام Moxi را به صورت آزمایشی به کار گماشده است. طی این آزمایش ربات به پرستاران در انجام کارهایی مانند بازیابی یا تحویل وسایل کمک می‌کند. هنگامی که یک ربات به وظایف ساده‌ را انجام می‌دهد، دیگران می‌توانند بر روی کارهای پیشرفته‌تر و پرارزش‌تر تمرکز کنند.

نمایش قابلیت های AMR در Amazon

آمازون به طور قابل توجهی فرآیند تحویل کالا در انبارها را اصلاح کرده است. خودکارسازی بهتر یکی از راه‌های موفقیت در این مورد است. اگرچه این غول تجارت الکترونیکی تحولات قبلی رباتیکی را تجربه کرده بود، اما در سال ۲۰۱۹ نشان داد که با همان سرعت به پیشرفت ادامه خواهد داد.

یک نمونه‌ی خوب خبری است که در ژانویه منتشر شد. این خبر حاکی از به پوشیدن جلیقه‌های خاص در بیش از ۲۵ مرکز متعلق به آمازون بود. این جلیقه‌ها به AMR ها اجازه می‌دهند تا انسان‌ها را از فاصله‌ی دورتر تشخیص داده و با تنظیم به موقع مسیر از برخورد جلوگیری نمایند. آمازون همچنین فناوری Canvas را برای فناوری ناوبری ایمن خود به دست آورد و یک مرکز نوآوری را برای افتتاح در ماساچوست گشود.

یکی دیگر از حرکت‌های آمازون Pegasus بود، یک ربات خودکار برای جمع آوری و تحویل تک بسته‌ها در انبارهای شرکت. طبق این گزارش، این سامانه ۵۰٪ از طبقه بندی نادرست کالاها را ضمن حفظ استانداردهای ایمنی، کاهش داد.

تقویت امکانات در استفاده از ربات های سیار در کشاورزی

حضور ربات‌های متحرک در بخش کشاورزی از سال ۲۰۱۹ آغاز شده است. به عنوان نخستین ربات می‌توان به Mamut اشاره کرد. این ربات برای جمع آوری داده‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا کشاورزان هر چه بهتر آگاه شوند.

از آنجا که این ربات در زیر سایبان پوشش گیاهی کار می‌کند، دیدگاه متفاوتی نسبت به هواپیماهای بدون سرنشین ارائه می‌دهد. کشاورزان می توانند از Mamut برای دریافت علائم هشدار دهنده در مواردی مانند آلودگی‌های آفات و بیماری‌های گیاهی استفاده کنند. ربات همچنین می‌تواند داده‌هایی را جمع آوری کند که دید بهتری نسبت به بازده برآورد شده داشته باشد.

راه‌اندازی و نگهداری ربات های متحرک آسان تر می شود

تجزیه و تحلیل ResearchReports 360 ارزش بازار ربات‌های خودکار متحرک در سال ۲۰۱۷ را ۱۸۰ میلیون دلار برآورد کرد. این تحلیل پیش بینی می‌کند ارزش این فناوری تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۶۰۰ میلیون دلار برسد. افزون بر این، این آمار پیش بینی کرده است که نرخ رشد ترکیبی سالانه ۱۵٫۹٪ در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۵ باشد.

یکی از دلایل این محبوبیت سهولت ادغام ربات‌های AMR با نیروی کار انسانی است. به عنوان مثال، Waypoint Robotics ربات MAV3K را راه اندازی کرد که به نرم افزاری برای تنظیم ربات در کمتر از ۱۵ دقیقه مجهز است. همچنین نیازی به پیگیری زمان شارژ توسط کاربران انسانی نیست. این سامانه بی‌سیم است و دستگاه را قادر می‌سازد در صورت لزوم خود را شارژ کند.

شرکت ها روش‌های عملی برای رفع کمبود نیروی کار با استفاده از AMR را پیدا می کنند

ربات‌های خودکار متحرک برای شرکت‌هایی که می‌خواهند سطح کارایی را بالا نگه دارند ایده‌آل هستند. حل مشکل کمبود نیروی کار با این فناوری یکی دیگر از تحولات اخیر رباتیک بود. سال ۲۰۱۹ به ویژه برای Cabka موفقیت‌آمیز بود. شرکتی که با بکارگیری یک کارخانه بصورت شبانه‌روزی در هفته، روزانه ۵،۰۰۰ پالت تولید می کند. این فرآیند شامل بازیافت پلاستیک در پالت‌ها و محصولات مشابه است که در تنظیمات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کار از نظر جسمی خسته‌کننده و تکراری است و در نتیجه پیدا کردن و نگهداشتن کارگران را دشوار می‌کند. یک ربات MiR500 از Mobile Industrial Robots می‌تواند یک جزء اصلی یک خط تولید کاملاً خودکار باشد. ربات فوق الذکر قادر است که دسته‌های پالت تمام شده‌ی بسیاری را جابجا کند. Cabka در نظر دارد ۱۱ خط خود را با AMR خودکارسازی کند.

کارکنان این کارخانه با ابراز شگفتی از ظرفیت بار ربات، MiR500، پایداری ربات در مسیرهای ناهموار و قدیمی کارخانه را ستودند.

سال مهیج برای ربات های متحرک

همانطور که این لیست نشان می‌دهد، امسال چیزهای زیادی برای مردم در بخش رباتیک تجاری وجود داشته است. موارد مشابهی در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌شود و این که تحولات در سال آینده موارد فوق را تکمیل خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:
» هفت موضوع داغ مهندسی در سال ۲۰۲۰(بخش نخست)
» ساخت حشره رباتیک نرم با عضلات مصنوعی
» سالمندان ژاپنی برای به تعویق انداختن بازنشستگی از اسکلت بیرونی استفاده میکنند


منبع: therobotreport
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله‌ی فناوریهای توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *