تازه های پوشیدنی: پوشیدنی های پا و دستکش های هوشمند

پوشیدنی‌ها تنها شامل دستگاه‌های گام شمار، ردیاب‌های سلامت و ساعت‌های هوشمند نیستند. برخی پوشیدنی‌ها حسگرهای هوشمندی هستند که برای حفظ سلامت بدن یا کمک به بیماران طراحی می‌شوند. برخی نیز کاربردهای خاص و مخاطبین کمتری دارند. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی مروری بر اخبار پوشیدنی‌های پا و دستکش‌های هوشمند در سه ماه سوم سال ۱۳۹۸ خواهیم داشت.

کفی این کفش همگام با موسیقی ارتعاش می‌کند

فردی به نام Brock Seiler کفشی هوشمند اختراع کرده است که مجهز به بلوتوث، مبدل بلندگو و یک منبع انرژی برای همگام‌سازی با هر صوتی است. همزمان با پخش یک فیلم، موزیک یا یک بازی ویدئویی، این کفش می‌تواند همگام با آن پای شما را بلرزاند. همچنین لرزش‌ها جهت‌دار است که بویژه در بازی‌های ویدئویی تاثیرگذار است.

کفش ورزشی  EP 01 از DropLabs
کفش ورزشی EP 01 از DropLabs

ایمن در برابر خستگی‌های روزانه با یک جوراب هوشمند

جالب است بدانید که جوراب‌ها نیز می‌توانند به اندازه کفش‌ها قدرتمند و کارآمد طراحی شوند. پیش‌تر نیز اخباری در مورد جوراب‌های ویژه‌ی بیماران دیابتی منتشر شده بود. جوراب‌ها افزون بر جذب عرق و بوی بد پا می‌توانند در محافظت و توانمندسازی پاها نقش داشته باشند. طراحی منحصر بفرد جوراب REXY برای کمک و آسایش پاهای شما است. همچنین این جوراب موجب تعریق و رفع خستگی پا از یک روز طولانی و فعال می‌شود. نکته برجسته در طراحی این جوراب پد موجود در قوس پا است که موجب حفظ تعادل و تحرک می‌شود و در عین حال خستگی را کاهش می‌دهد.

جوراب REXY

توانبخشی به کمک کفی کفش FeetMe

صد میلیون نفر در سراسر جهان از اختلال در راه رفتن رنج می‌برند. این اختلال نتیجه بیماری‌هایی همچون ام‌اس، بیماری پارکینسون، نوروپاتی محیطی و مشکل پای دیابتی یا سالمندی است. فناوری نوآورانه FeetMe یک وسیله با ترکیبی از حسگرهای فشار، حسگرهای حرکتی و الگوریتم‌های یادگیری است که اطلاعات مربوط به وضعیت استقرار و گام برداشتن را جمع‌آوری کرده و آنها را به یک برنامه کاربردی گوشی هوشمند ارسال می‌کند. برنامه‌ی کاربردی با تجزیه و تحلیل اطلاعات می‌تواند یک برنامه توانبخشی ارائه دهد. برنامه ارائه شده یک راهکار مبتنی بر بازخورد است که به بیماران امکان دسترسی به تمرین‌های توانبخشی شخصی می‌دهد.

کفی کفش FeetMe

نظارت بر پای دیابتی و جلوگیری از زخم با یک کفی هوشمند کفش

دیابتی‌ها مستعد ابتلا به زخم‌های پوستی در پاهای خود هستند. درمان این زخم‌ها بسیار دشوار است و برخی اوقات منجر به قطع عضو می‌شود. Linh Le دانشجوی دکترای مهندسی شیمی در موسسه فناوری استیونز در نیوجرسی یک کفی جدید طراحی کرده است تا از ایجاد این زخم‌ها جلوگیری کند. این کفی‌ها داخل کفش‌های معمولی قرار می‌گیرند. هر کفی شامل مجموعه‌ای از حسگرهاست تا تغییرات فشار و دمای پوست را اندازه بگیرد. اگر اطلاعات نشان دهند که التهابی در حال وقوع است، کفی از طریق بلوتوث هشداری را به گوشی هوشمند ارسال می‌کند.

کفی هوشمند کفش

استفاده از حرکت انگشتان و لمس آنها به عنوان یک ورودی رایانه

دانشمندان دانشگاه واترلو وسیله‌ای پوشیدنی ساختند که می‌تواند از لمس نقاط مختلف انگشتان دست به عنوان ورودی رایانه استفاده کند. این وسیله Tip Tap نام دارد و با برچسب‌های شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) و بدون نیاز به باتری کار می‌کند. این وسیله می‌تواند به دستکش‌های جراحی افزوده شود و به جراحان اجازه دهد حین عمل جراحی خود رایانه را کنترل و اطلاعات مورد نیاز را مشاهده کند.

تصحیح وضعیت و جلوگیری از کمردرد با پوشیدنی‌های هوشمند

کمردرد یکی از رایج‌ترین علل ناتوانی و از کارافتادگی است. شرکت استرالیایی Posture360 قصد دارد شیوه نشستن، خوابیدن و حرکت را برای جلوگیری از کمردرد تغییر دهد. پوشیدنی‌های این شرکت راحت و سبک هستند و عملکردی یکپارچه دارند. آنها ضمن ارائه تجزیه و تحلیل لحظه‌ای، بر عادت‌ها و الگوهای وضعیت بدن نظارت می‌کند و آنها را به سمت حالت طبیعی خود سوق می‌دهد.

دستکش هوشمند فضانوردان برای کنترل ربات‌ها و پهپادها

دانشمندان ناسا دستکش هوشمندی طراحی کرده‌اند که به فضانوردان اجازه می‌دهد روی ماه، مریخ یا دیگر سیارات ربات‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین را با حرکات دست و به صورت بیسیم کنترل کنند. این دستکش‌ها روی هواپیماهای بدون سرنشین تجاری آزمایش شده و قادر به کنترل آنها است، هرچند گرانش ماه و مریخ با زمین متفاوت است.

حفظ تعادل و بهبود راه رفتن با پوشیدنی Walkasins

پوشیدنی Walkasins به افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی که در حفظ تعادل و راه رفتن مشکل دارند کمک می‌کند. این پوشیدنی به دور مچ پا بسته می‌شود و یک پد هم در کف پا قرار می‌گیرد تا اطلاعات حسی که برای حفظ تعادل نیاز است را به صورت غیرتهاجمی به سیستم عصبی و سپس مغز ارسال کند.

حفظ تعادل و بهبود راه رفتن با پوشیدنی Walkasins

نخستین دستکش هوشمند برای درمان آرتروز

شرکت اسپانیایی Quantic Nanotech آخرین آزمایش‌ها برای عرضه دستکش درمانی خود را آغاز کرده است. دستکش Qnano به بیماران دچار آرتروز کمک می‌کند تا درمان با روش‌های مختلفی که اثربخشی آن تأیید شده را در منزل انجام دهند. این دستکش هوشمند از فناوری‌های روز برای ارائه روش‌های درمانی همچون گرمای خشک، لرزش، ماساژ و همچنین کشش انگشتان بکار برده است. دستکش Qnano برای استفاده در منزل طراحی شده است و توسط تلفن‌های هوشمند یا اینترنت کنترل می‌شود. همچنین امکان کنترل از راه دور آن توسط متخصصین وجود دارد.

دستکش Qnano برای درمان آرتروز

بیشتر بخوانیم:
لباس هوشمند: آینده صنعت پوشیدنی
ساخت پوست مصنوعی برای پروتزها و ایجاد حس لامسه با سامانه واقعیت مجازی اپیدرمال
بازگشت توانایی دست افراد کوادری‌پلژی با تحریک عصبی


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *