با هدست واقعیت مجازی هولولنز، دنیای مجازی را بدون صفحه نمایش کاوش کنید

اگر هزاران سال بعد، انسان به دوره کنونی یعنی عصر رایانه نگاه کند، با دوره‌ای شگفت‌آور و در عین حال عجیب روبرو خواهد شد. تنها دوره‌ای که انسان زندگی خود را به دنیای دوبعدی صفحه نمایش محدود می‌کند. در این ۱۰۰ سال، ما از طریق یک صفحه نمایش دو بعدی با یکدیگر در ارتباط هستیم. امروزه ما اغلب زمان خود را به ارتباط برقرار کردن و نگاه‌کردن به صفحه نمایش وسایل الکترونیکی خود می‌گذرانیم اما در تعامل انسان‌ها با یکدیگر چه اتفاقی افتاده است؟ الکس کیپمن (Alex Kipman) به عنوان یک مخترع و فرد خلاق تصمیم دارد یک واقعیت جدید ایجاد کند. واقعیتی که انسان در مرکز دنیای ارتباط قرار دارد نه دستگاه‌ها. واقعیتی که به کمک فناوری تعامل انسان‌ها بیشتر شود و فناوری که بتوان با آن به تماشا پرداخت و لمس و احساس کرد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

با هدست واقعیت مجازی هولولنز، دنیای مجازی را بدون صفحه نمایش کاوش کنید

الکس در سال ۲۰۰۸ با طراحی حسگر تشخیص حرکت کینکت (Kinect) انقلابی در صنعت بازی‌ها ایجاد کرد. پس از آن او با اختراع هولولنز دستگاهی شگفت‌انگیز ارائه کرد. با هولولنز در هر محیطی می‌توان با جهان هولوگرافیک تعامل داشت و محتوای دیجیتال را با دنیای واقعی ترکیب کرد.

واقعیت مجازی، نسل بعدی تحول تعامل میان انسان‌ها در آینده خواهد بود. الکس کیپمن با پوشیدن هدست هولولنز شرکت مایکروسافت، هولوگرام‌های سه‌بعدی را به دنیای واقعی می‌آورد. او می‌گوید: «هدست واقعیت مجازی هولولنز، نخستین رایانه مستقل سه‌بعدی است.» با واقعیت مجازی لمس کردن و احساس محتوای دیجیتال امکان‌پذیر خواهد شد.

ابزارهایی مانند هدست VR محتوای سه‌بعدی را به طور مستقیم به جهان ما می‌آورند و تجربه ما را از زندگی بهتر می‌کنند. هم‌اکنون واقعیت مجازی کاربردهای زیادی دارد. خودروسازهایی مانند ولوو از هدست هولولنز استفاده می‌کنند و خودروهای متفاوتی با این هدست طراحی می‌کنند. دانشجویان پزشکی با هولولنز آموزش می‌بینند. جالب‌تر از همه این‌که ناسا هولولنز را برای تماشای سه‌بعدی اکتشافات فضایی به کار می‌برد. ورود تصاویر سه‌بعدی به دنیای ما یعنی رها شدن از محدودیت دنیای دوبعدی تصاویر و رایانه‌های معمولی.

در این دوره عصر رایانه، ما هنوز در نخستین دوره قرار گرفته‌ایم همانند دوره غارنشینی انسان‌ها در مقابل عصر پیشرفته امروز. با هدست واقعیت مجازی هولولنز افزون بر تصاویر سه‌بعدی، محیط پیرامون را به خوبی می‌بینیم. با این عینک دنیا را جستجو کنید.

در دنیای دیجیتال شما با صفر و یک سروکار دارید درحالی که در دنیای واقعی با رویدادهای آنالوگ روبرو هستیم. چرا دنیای دیجیتال برای ما که در جهان آنالوگ زندگی می‌کنیم جذاب است؟ از لحظه‌ای که بیدار می‌شویم تا زمانی که می‌خوابیم به تماشای صفحه نمایش در وسایل الکترونیکی می‌پردازیم. می‌توان گفت چون رایانه‌ها به ما قدرت می‌دهند. ما قادریم در جهان مجازی، فضا و زمان را جابه‌جا کنیم. ما می‌توانیم با عزیزان خود که در فاصله دوری از ما زندگی می‌کنند از طریق دنیای مجازی در ارتباط باشیم و این به معنی جابه‌جایی مکانی است.

چرا ما به جای اینکه به صفحه نمایش دوبعدی محدود شویم آن را به دنیای واقعی خود نیاوریم؟ شاید در آینده با فناوری روبرو باشیم که ما را درک می‌کند نه ماشین‌هایی که انسان را محدود می‌کنند. پس ما نیازمند یک دستگاه هستیم که جهان را احساس کند. اگر دستگاهی باشد که بخواهد جهان را حس کند چگونه مسئله را پردازش می‌کند؟ در گام نخست جهان را طبقه‌بندی می‌کند برای نمونه انسان و محیط و اشیا. اما چگونه ماشین با واقعیت تعامل می‌کند؟ از نظر الکس کیپمن سه راه وجود دارد.

راه نخست: یک ماشین، واقعیت را مشاهده و به عنوان «ورودی» ماشین دریافت می‌کند. فناوری‌های تشخیص گفتار یا تشخیص هویت با روش‌های زیست سنجی مثال‌های خوبی از تعامل ماشین با انسان از دیدگاه ورودی هستند.

راه دوم: ماشین اطلاعات دیجیتال را به عنوان «خروجی» در واقعیت وارد می‌کند. تصاویر سه‌بعدی نمونه‌ای از تعامل ماشین و محیط از دیگاه خروجی است.

راه سوم: ماشین با فناوری لمسی با دنیا انرژی مبادله می‌کند. تصور کنید بتوانید دمای یک شی مجازی را حس کنید یا حتی به جسمی نیرو وارد کنید و جسم نیز به شما نیروی برابر وارد کند.

تصور کنید دنیای واقعی و مجازی با یکدیگر ترکیب شوند. الکس برای نخستین بار تعامل سه‌بعدی خود با دکتر جفری نوریس سرپرست آزمایشگاه ناسا را به حاضران سخنرانی TED نشان می‌دهد. جف نوریس با هولولنز همزمان در سه مکان حضور دارد. کنار الکس در سخنرانی TED و در آزمایشگاه ناسا و روی سطح مریخ! او با کمک اطلاعاتی که از ربات‌های کاوشگر مریخ دریافت می‌کند نسخه‌ای سه‌بعدی از سطح مریخ فراهم کرده است. سال‌ها از پشت صفحه نمایش و صفحه کلید به پژوهش پرداختیم. حالا پژوهشگران می‌توانند سطح مریخ را به صورت سه‌بعدی مشاهده کنند.

شاید با فناوری واقعیت مجازی بتوانیم بار دیگر تعامل انسان‌ها با یکدیگر را بازگردانیم و در دنیای سه‌بعدی خودمان زندگی کنیم. ویدیوی جالب سخنرانی الکس کیپمن و به اشتراک‌گذاری تصاویر سه‌بعدی با هدست هولولنز را از دست ندهید!


در زمینه پیشرفت‌های فناوری واقعیت مجازی بیشتر بخوانید:
>>نرم‌افزار HoloAnatomy پیشگام استفاده از واقعیت افزوده در دانشکده‌های پزشکی
>>پروژۀ Soli گوگل کنترل از طریق اشاره را برای دستگاههای پوشیدنی امکانپذیر می‌کند
>>واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نسل بعدی رابط های کاربری رایانه


منبع: TED

استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *