برترین شرکت‌های واقعیت مجازی در حوزه بهداشت و درمان (بخش نخست)

روش مشترک در روانشناسی رفتاری، کنترل درد، آموزش پزشکی، توانبخشی و مدیتیشن چیست؟ پاسخ واقعیت مجازی است. در عرض چند سال واقعیت مجازی تغییر دهنده بازی در این زمینه‌ها خواهد بود. بنابراین زمان آن فرارسیده که با مهمترین شرکت‌های واقعیت مجازی در زمینه بهداشت و درمان آشنا شویم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

واقعیت مجازی فاتح جدید حوزه بهداشت و ارقام فروش

واقعیت مجازی پزشکی و درمانی زمینه‌ای با امکانات جذاب است. این تنها یک نقل قول از طرفداران داستان‌های علمی تخیلی نیست، بلکه نظر پژوهشگران بالینی و پزشکان زندگی واقعی است. به عنوان یک پزشک، شما می‌توانید بدون بلند کردن یک چاقوی کوچک جراحی، کمک کننده باشید. اگر یک دانشجوی پزشکی هستید، شما می‌توانید بدن انسان را از نزدیک مطالعه و برای جراحی در زندگی واقعی بهتر آماده شوید. به عنوان یک بیمار، می‌توانید از اتاقتان در بیمارستان فرار و به ایسلند سفر کنید. حتی بهتر از آن، از طریق تجربه واقعیت مجازی می‌توانید درد و استرس خود را فراموش کنید. به عنوان یک بیمار با مشکلات روحی و روانی، می‌توانید با ترس خود از ارتفاع، اسکیزوفرنی یا پارانویا بهتر و بیشتر مبارزه کنید. پس اینگونه به نظر می‌رسد که واقعیت مجازی به تدریج زمینه مراقبت‌های بهداشتی را تسخیر می‌کند.

اگر چه واقعیت مجازی وعده داده است که در آینده به چیزی بزرگ در بازار تبدیل شود، آمارها نشان می‌دهد که اکنون زمان تحقق این وعده است. شرکت‌های پژوهشی مختلف بازار تخمین می‌زنند که بازار سخت‌افزار و نرم‌افزار واقعیت مجازی تا سال ۲۰۲۰ می‌تواند به ارزش حدود ۳۰ میلیارد دلار دست پیدا کند. فروش هدست‌های واقعیت مجازی در چند سال آینده موشک وار افزایش می‌یابد: تا سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰۰ میلیون دلار فروش خواهند داشت. بنابر تارنمای AngelList، در حال حاضر ۶۸۵ استارت‌آپ واقعیت مجازی با ارزش متوسط ​​۴٫۵ میلیون دلار وجود دارد. و تعداد آنها بیشتر هم خواهد شد. همه اینها به این معنی است که هم تقاضا و هم عرضه در حال رشد است؛ از Google Cardboard ارزان قیمت تا Oculus Rift گران. بنابراین، زمان آن رسیده تا با مهم‌ترین شرکت‌های واقعیت مجازی در زمینه بهداشت و درمان آشنا شویم.

شرکت‌های واقعیت مجازی که روانشناسی را تغییر می‌دهند

۱) Psious که با روشی متفاوت ترس‌ها را درمان می‌کند

امروز، روز آفتابی است و شما در آپارتمان خود از شلوغی‌ها و سرو صدای خیابان در امان هستید. شما می‌خواهید، اما نمی‌توانید خانه خود را ترک کند، چرا که حتی فکر بودن در فضای باز با افراد بسیار شما را وحشتزده و ناتوان می‌کند. چگونه می‌توان شما را از این وضعیت بیرون کشید؟ چگونه می‌توان کمک مؤثری را ارائه کرد؟

شرکت اسپانیایی و آمریکایی فناوری بهداشت رفتاری به نام Psious درمان منحصر به فردی را برای شرایط روانی همچون ترس از پرواز، سوزن، حیوانات مختلف، صحبت عمومی، اضطراب یا ترس از مکان‌های شلوغ ارائه می‌کند. با کمک واقعیت مجازی می‌توان بیماران را در موقعیت‌هایی تحت کنترل مستمر پزشک قرار داد. وظیفه بیماران مواجه شدن با ترس خود و به تدریج از بین بردن آنها است. در حالی که تخیل بوسیله واقعیت مجازی به آنها کمک می‌کند. تا به حال نتایج استفاده از این روش امیدوارکننده بوده است.

۲) Virtually Better، درمان اضطراب، افسردگی و یا ترس را به کمک واقعیت مجازی ارائه می‌دهد

آیا هنوز هم صحنه‌ای از فیلم Friends که در آن Ross وRachel توافق کردند که Rachel به زمین بازی برود و سعی کند زمانی که Ross مایل به لمس یک عنکبوت وحشتناک است با ترس‌های خود مواجه شود را به یاد دارید؟ در روانشناسی به این نوع درمان، درمان مواجهه‌ سازی (exposure therapy) می‌گویند. هنگامی که شما با یک وضعیت ترسناک مواجه می‌شوید.

Virtually Better، یک شرکت پیشگام واقعیت مجازی است که در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد. این شرکت درمان مواجهه‌ سازی را برای افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، ترس‌های خاص و یا PTSD ارائه می‌دهد. این فناوری به پزشکان اجازه می‌دهد بسیاری از چالش‌های مرتبط با انواع درمان‌های مواجهه‌ای را پشت سر بگذارند. بیشتر پزشکان فاقد منابع لازم برای درمان مؤثر هستند. در بسیاری از موارد این کافی نیست که به بیمار بگویید بزرگترین ترس خود را تصور کن و لازم است که بیمار در یک موقعیت واقعی قرار گیرد.

برترین شرکت‌های واقعیت مجازی در حوزه بهداشت و درمان (بخش نخست)

۳) Bravemind سربازان را از PTSD رها می‌کند

آیا تا به حال فیلم شکارچی گوزن، متولد چهارم ژوئیه و یا قفسه درد را تماشا کرده‌اید؟ آیا ممکن است که از شرکت‌کنندگان در وقایع آسیب‌زا مانند جنگ ویتنام و یا عراق باشید و پس از این تجارب دوباره به سادگی به زندگی روزمره ادامه دهید. اگر چه تنها سربازان تجربه اختلال استرسی پس از ضایعه روانی یا اختلال تنش زای پس از رویداد (PTSD) را ندارند بلکه قربانیان تجاوز جنسی و یا آزار و اذیت نیز دارای چنین تجربه‌ای هستند. Bravemind درمانی برای PTSD ناشی از جنگ و نزاع است.

درمان مواجهه‌ای با واقعیت مجازی توسط یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا جنوبی توسعه داده شده است. این برنامه اجازه می‌دهد تا پزشکان به تدریج بیماران را در محیط مجازی کنترل شده که نشان دهنده تجربیات آنها است غوطه‌ور کنند. پزشکان محرک‌های عاطفی چند حسی که از بیماران دریافت می‌کنند را کنترل و بر شدت استرس بیماران از طریق تصویربرداری پیشرفته از مغز و تکنیک‌های ارزیابی روانشناختی نظارت می‌کنند.

برترین شرکت‌های واقعیت مجازی در حوزه بهداشت و درمان (بخش نخست)

شرکت‌های واقعیت مجازی برای کنترل بهتر درد

۴) فناوری Firsthand برای تسکین درد

درمان کنونی درد مزمن عمدتاً شامل دارو و مواد مسکن است که در طول زمان اثر آن کاهش می‌یابد. با توجه به مطالعات مختلف انجام شده توسط Firsthand، واقعیت مجازی زمان فکر کردن در مورد درد را حدود ۴۸ درصد کاهش می‌دهد. در حالی که این مقدار با داروهای مسکن تنها حدود ۱۰ درصد است. این فناوری ناخوشایندی درد مزمن را تا ۳۸ درصد کاهش می‌دهد، در حالی که این رقم تنها ۱۶ درصد در مورد داروها است. همچنین جنبه سرگرم کننده واقعیت مجازی غیرقابل مقایسه با داروهای مسکن است، ۹۸۳ درصد افزایش یک احساس بهتر در مقابل ۳۳ درصد کاهش شادی حین استفاده از داروها.

شرکت فناوری Firsthand در سان فرانسیسکو مستقر است و بخشی از گروه‌های پیشگام تحقیقاتی است که در زمینه کنترل درد با واقعیت مجازی فعالیت دارند و نخستین برنامه تسکین درد، SnowWorld را ساخته‌اند. فناوری‌های Firsthand سخت افزار واقعیت مجازی مقرون به صرفه و عملی و نرم افزار مربوطه (Cool و Glow) را ارائه می‌دهند. نرم‌افزار Cool شما را به سفری با یک چشم انداز زیبا از تغییر فصول می‌برد، در حالی که Glow اجازه می‌دهد تا شما موجودات زیبا را با دست خود نقاشی کنید. این ابزار هم برای بیماران به تنهایی و هم برای بیمارستان‌ها در دسترس است.

برترین شرکت‌های واقعیت مجازی در حوزه بهداشت و درمان (بخش نخست)

۵) appliedVR برای کاهش درد در بیمارستان‌ها

استارت‌آپ Lieberman Research Worldwide از یک شرکت تحقیقاتی متولد شد. این استارت‌آپ راهکارهای واقعیت مجازی برای کاهش درد را به ویژه برای بیمارستان‌ها ارائه می‌دهد. آنها تحقیقات بالینی را به سوی قابلیت استفاده و اثربخشی واقعیت مجازی برای بیماران هدایت می‌کنند.

بیمارستان‌های پیشرو در پژوهش‌های واقعیت مجازی در حال انجام آزمایش‌های مربوطه‌ هستند. بیمارستان‌هایی همچون مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس، بیمارستان کودکان بوستون و یا UCLA از مزایای فناوری appliedVR برای کاهش درد زایمان استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید:

>>نخستین پخش آنلاین عمومی جراحی سرطان با هدست‌های واقعیت مجازی

>>نرم‌افزار HoloAnatomy پیشگام استفاده از واقعیت افزوده در دانشکده‌های پزشکی

>>کاهش درد اندام فانتوم با واقعیت افزوده برای افراد قطع عضو


منبع: medicalfuturist

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *