اهمیت ایمنی اسکلت‌های بیرونی

اوباما رییس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۴ به مطبوعات اعلام کرد: « ما در حال ساخت مردآهنی هستیم.» این ادعا در مورد آینده اسکلت‌های بیرونی بسیار زودهنگام و جسورانه است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید بزرگترین چالش کنونی صنعت اسکلت‌های بیرونی، طراحی اسکلت‌هایی است که به زمین نیفتند!

اهمیت ایمنی اسکلت‌های بیرونی

شرکت‌های زیادی وجود دارند که توانایی راه رفتن افراد را با اسکلت‌های بیرونی بهبود می‌دهند. اما صرف‌نظر از کاربرد اسکلت بیرونی در حوزه سلامت، صنعت و نظامی و همچنین بدون در نظر گرفتن روش به کاربرده شده برای حل مسئله که می‌تواند استفاده از محرک‌های پنوماتیک و هیدرولیک و الکتریکی و یا حتی ترکیب این روش‌ها در حالت کشسانی یا فنری باشند سوال این است که کدام شرکت‌ها به بزرگ‌ترین چالش یعنی توانایی راه رفتن دست یافته‌اند؟ پیدا کردن پاسخ این سوال به عامل‌های دیگری مانند هزینه و کارآیی نیز وابسته است برای مثال اگر هدف طراحی یک اسکلت بیرونی پایین آوردن هزینه یا بیشترین کارآیی بوده است بر بررسی موضوع تاثیر دارد. در هر صورت اسکلت بیرونی باید نرم، با دوام، ارزان و ایمن باشد. ویژگی مشترکی که برای همه اسکلت‌های بیرونی باید در نظر گرفته شود ایمنی و بی‌خطر بودن آن است.

اهمیت ایمنی اسکلت‌های بیرونی

اسکلت بیرونی ReWalk 6.0

ایمنی برای هر دستگاهی با هر کاربرد و روش به کاربرده شده باید درنظر گرفته شود. ممکن است اسکلت بیرونی نقص‌های مختلفی داشته باشد. صرف‌نظر از نقص‌های موجود، شایع‌ترین نگرانی برای ایمنی اسکلت‌های بیرونی به زمین خوردن آن‌ها است. بدون اتصال اسکلت‌های بیرونی به میله‌های تعبیه شده در سقف، احتمال افتادن اسکلت‌ها و آسیب زدن به اسکلت و کاربر زیاد است. افزون بر این، عوامل خطر جدی مربوط به اسکلت‌های خارجی مورداستفاده در پزشکی وجود دارد که ممکن است کاربر صدمه ببیند. با توجه به این نگرانی‌ها، امنیت نقش مهمی در پیاده‌سازی موفق یک اسکلت بیرونی دارد.

مقررات ایمنی اسکلت بیرونی به سرعت درحال تغییر و تحول است. در اواخر سال ۲۰۱۴ و اوایل سال ۲۰۱۵، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) طبقه‌بندی اسکلت‌های بیرونی را از دستگاه‌های کلاس یک به دستگاه‌های کلاس دو تغییر داد. مقررات دستگاه‌های کلاس یک برای دستگاه‌های کم‌خطر است و بسیاری از تجهیزات ورزشی در این طبقه قرار می‌گیرند که این مقررات برای اسکلت‌های بیرونی سخت‌گیرانه نبود. با تغییر طبقه اسکلت‌های بیرونی به کلاس دو، برای بررسی ایمنی آن‌ها نیاز به کنترل دستگاه‌ها قبل از فروش است. هم‌اکنون تولید‌کنندگان اسکلت‌های بیرونی باید پروتکل‌های ایمنی بیشتری را نسبت به قبل رعایت کنند.

شرکت‌های مختلف با روش‌های متفاوتی به حل چالش جدید ایمنی اسکلت‌های بیرونی می‌پردازند. در این مقاله دو شرکت Ekso Bionics (اسکلت بیرونی Ekso GT) و شرکت Argo (سامانه اسکلت بیرونی نسخه ششم ReWalk ) بررسی می‌شوند.

اهمیت ایمنی اسکلت‌های بیرونی

اسکلت بیرونی Ekso GT

به‌تازگی به شرکت Ekso Bionics برای ضربه‌گیرهای غیرفعال، فنرهای تاشو غیرفعال، ضربه‌گیرهای فعال، کیسه‌های هوا و پایه حفاظت از کاربر در برابر آسیب، حق ثبت اختراع اعطا شد. کیسه‌هوای اسکلت بیرونی Ekso GT در نزدیکی ران پا قرار گرفته و بسته به شدت ضربه، قدرت کیسه هوا متغیر است. به نظر می‌رسد استفاده از کیسه‌های هوا، روش شرکت Ekso Bionics برای افزایش ایمنی اسکلت‌های بیرونی تولیدی آن‌ها است. این شرکت تاییدیه FDA برای استفاده از اسکلت Ekso GT به صورت درمانگاهی را در ماه آوریل ۲۰۱۶ دریافت کرده است.

FDA پیش از این برای نسخۀ پیشین سامانۀ ReWalk اجازه نامۀ استفاده برای افراد دچار آسیبهای ستون فقرات به دو صورت درمانگاهی و شخصی را صادر کرده بود. این سامانه تاکنون تنها اسکلت بیرونی تأیید شده برای کاربردهای وسیع است. بدین معنی که این وسیله تنها اسکلت بیرونی است که به محیط بیرون از بیمارستان راه یافته است. در سپتامبر ۲۰۱۵ اخطاریه FDA مبنی بر درخواست اطلاعات در مورد روش‌های گوناگون امنیت اسکلت بیرونی ReWalk به Argo ارسال شد. در ماه می ۲۰۱۶ شرکت Argo ایمنی اسکلت‌های بیرونی ReWalk را در شرایط کنترل شده برای توان‌بخشی بیماران دچار آسیب نخاعی را ثابت کرد (نخستین فراتحلیل اثربخشی و ایمنی راه رفتن بیماران ضایعات نخاعی به کمک اسکلت بیرونی برقی). همچنین این شرکت هم‌اکنون با موسسه Wyss برای تولید اسکلت ایمن‌تر همکاری می‌کند.

نظارت سخت‌گیرانه سازمان غذا و داروی آمریکا بر اسکلت‌های بیرونی نشان می‌دهد ایمنی پارامتر مهمی است. با توجه به نبود تمایز بین محصولات اسکلت بیرونی در شرایط کنونی، اگر اشتباهی در این مسیر پیش بیاید به کل بدنه صنعت اسکلت بیرونی ضربه وارد خواهد کرد. بنابراین همه اسکلت‌های بیرونی حتی اسکلت‌هایی که تنها در شرایط کنترل شده استفاده می‌شوند باید ایمن و بی‌خطر باشند.

منبع: Exoskeletonreport

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *