۱۰ فناوری که آینده مراقبت های بهداشتی و سلامت را میسازند (بخش دوم)

ما اکنون در زمانی انقلابی برای مراقبت‌های بهداشتی زندگی می‌کنیم. بنابراین جسور و کنجکاو باشید و در مورد آخرین تحولات اطلاعات جمع‌آوری کنید تا تصویری واضح‌تر از آینده داشته باشید. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید تا مهم‌ترین گرایش‌های آینده پزشکی را بررسی کنیم.

۵) اسکنر قابل حمل پزشکی

هنگام بحث درمورد ابزارها و راهکارهای فوری، رؤیای بزرگ هر متخصص مراقبت‌های بهداشتی داشتن یک دستگاه قدرتمند و همه جانبه است که بتواند هر بیماری را تشخیص داده و آن را تجزیه و تحلیل کند. این رؤیا حتی اگر تنها روی صفحه نمایش باشد، به عنوان اسکنر قابل حمل پزشکی (tricoder) در Star Trek محقق شد. هنگامی که دکتر McCoy اسکنر خود را در دست گرفت و یک بیمار را اسکن کرد، این دستگاه قابل حمل و دستی بلافاصله علائم حیاتی، دیگر پارامترها و تشخیص خود را ذکر کرد.

اگرچه در حال حاضر محصولات موجود (مانند Viatom CheckMe) کمی از tricorder فاصله دارند، اما به زودی به آن دست پیدا خواهیم کرد. برای نمونه میکروسکوپ‌های با قدرت بالا را به همراه گوشی‌های هوشمند خواهیم دید که نمونه ها و تصاویر ضایعات پوستی را تجزیه و تحلیل می‌کنند. حسگرها می‌توانند ناهنجاری‌های DNA را پیدا کنند یا پادتن‌ها و پروتئین‌های خاص را تشخیص دهند. یک دماغه الکترونیکی، پروب فراصوت یا تقریباً هر چیزی را می‌توانیم به گوشی هوشمند متصل کنیم و ویژگی‌های آن را تقویت کنیم. و ما باید برای آن آماده باشیم!

10 فناوری که آینده مراقبت های بهداشتی و سلامت را میسازند (بخش دوم)

۶) توالی ژنوم

پروژه توالی کل ژنوم انسان برای دولت ایالات متحده حدود ۲٫۷ ملیارد دلار هزینه داشت که این مبلغ هنگفتی است. به ویژه اگر در نظر داشته باشید که در ژانویه ۲۰۱۷ غول DNA، شرکت Illumina، از دستگاه جدیدی رونمایی کرد که گفته می‌شود روزی ژنوم کل شما را با کمتر از ۱۰۰ دلار تعیین می‌کند. این بدان معنی است که ممکن است روزی یک آزمایش ژنتیک ارزان‌تر از یک آزمایش خون عمومی (که بین ۱۰ تا ۱۵۰ دلار متغیر است) باشد و این دیوانه کننده است!

آزمایش ژنتیک پتانسیل بسیاری دارد. شما می‌توانید اطلاعات ارزشمندی درباره حساسیت دارویی خود، شرایط پزشکی و یا حتی وضعیت خانوادگی خود بدست آورید. افزون بر این، در حال حاضر زمینه‌های مختلفی وجود دارد که از مزایای توالی ژنوم نظیر نوتریژنومیک، زمینه بین رشته‌ای تغذیه، رژیم غذایی و ژنومیک استفاده می‌کنند. برخی از شرکت‌ها همچون استارت‌آپ Habit که در کالیفرنیا مستقر است، بر مبنای کدهای ژنتیکی رژیم‌های شخصی ارائه می‌دهد. یا عملکرد شرکت Athletigen Technology Inc واقع در نوا اسکوشیا در زمینه ورزش و ژنومیک را در نظر بگیرید. هدف این شرکت استفاده از اطلاعات DNA ورزشکاران برای بهبود عملکرد، سلامت و ایمنی آنها است.

10 فناوری که آینده مراقبت های بهداشتی و سلامت را میسازند (بخش دوم)

۷) انقلاب در توسعه دارو

در حال حاضر روند توسعه داروهای جدید بیش از حد طولانی و گران است. با این حال راه‌هایی برای بهبود آن از هوش مصنوعی تا روش‌های سازمانی بهتر وجود دارد. انقلابی‌ترین آنها مفهومی به نام درون رایانه‌ای یا In Silico است. در این روش از شبیه‌سازی رایانه‌ای فردی برای توسعه یا ارزیابی منظم یک محصول، دستگاه یا مداخله دارویی استفاده می‌شود.

در حالیکه شبیه‌سازی آزمایش‌های بالینی با فناوری و درک زیست شناسی فعلی امکان‌پذیر نیست، انتظار می‌رود که پیشرفت آن مزایای بیشتری نسبت به تجربیات بالینی درون تنی (in vivo) داشته باشد. تصور کنید ما بتوانیم هزاران داروی جدید را روی میلیاردها مدل بیمار مجازی در عرض چند دقیقه آزمایش کنیم؟ ممکن است در آینده نزدیک به این مرحله برسیم.

10 فناوری که آینده مراقبت های بهداشتی و سلامت را میسازند (بخش دوم)

۸) فناوری نانو

ما در آغاز عصر نانوپزشکی زندگی می‌کنیم. نانوذرات و نانودستگاه‌ها به زودی به عنوان سامانه‌های دقیق تحویل دارو، ابزارهای درمان سرطان یا جراحی‌های کوچک عمل خواهند کرد.

برای نمونه، پژوهشگران مؤسسه ماکس پلانک ربات‌های کوچکی (کوچکتر از یک میلیمتر) که به طور معجزه آسایی از طریق مایعات بدن شنا و حرکت می‌کنند را آزمایش کرده‌اند. از این ربات‌ها برای تحویل دارو یا دیگر کمک‌های پزشکی استفاده می‌شود. این میکروربات‌ها برای شنا کردن از طریق مایعات غیر نیوتنی، مانند جریان خون، در اطراف سیستم لنفاوی و یا از طریق ماده چسبناک روی سطح چشم طراحی شده‌اند.

10 فناوری که آینده مراقبت های بهداشتی و سلامت را میسازند (بخش دوم)

۹) رباتیک

یکی از هیجان انگیز‌ترین و سریع‌ترین زمینه‌های رشد خدمات بهداشتی، رباتیک است. وسعت تحولات از جانب ربات‌ها از ربات‌های جراح است تا ربات‌های ضد عفونی کننده و یا اسکلت‌های بیرونی. افراد معلول یا بیماران مبتلا به سکته مغزی و آسیب نخاعی با کمک اسکلت‌های بیرونی می‌توانند دوباره راه بروند. همچنین این دستگاه‌ها می‌تواند قدرت افراد را افزایش دهد به طوری که به یک پرستار توانایی بلند کردن یک بیمار سالمند را می‌بخشد.

برخی از ربات‌ها می‌توانند به عنوان یک شریک اجتماعی به منظور کاهش تنهایی و یا درمان مشکلات روحی کمک کننده باشند. ربات‌های Jibo، Pepper، Paro و Buddy همه نمونه‌های موجود هستند. برخی از آنها حتی حسگر لمسی، دوربین و میکروفن دارند. بدین ترتیب صاحبان آنها می‌توانند با آنها تعامل کنند، از آنها بخواهند یک کنسرت عالی برای آن شب پیدا کنند یا تنها داروهای آنها را یادآوری کنند.

۱۰) چاپ سه بعدی

فهرست اشیایی که با موفقیت به صورت سه بعدی چاپ شده اند، نشان می‌دهد پتانسیل این فناوری برای آینده نزدیک پزشکی مناسب است. در حال حاضر دست کم ۱۲ راه وجود دارد که می‌توان از چاپ سه بعدی در مراقبت‌های بهداشتی از چاپ بافت تا عروق خونی و استخوان و پوست مصنوعی استفاده کرد.

هم اکنوم شما می‌توانید یک چاپگر سه بعدی را در هر گوشه‌ای از جهان پیدا کنید. آزمایشگاه‌های Not Impossible در ونیز کالیفرنیا چاپگرهای سه بعدی را به سودان برده است، جایی که بسیاری از افراد در هرج و مرج جنگ اندام‌های خود را از دست داده‌اند. بنیانگذار این سازمان، مایکل ابلینگ، به مردم محلی استفاده از این ماشین آلات و ایجاد اندام‌های ویژه بیمار را آموزش می‌دهد.

10 فناوری که آینده مراقبت های بهداشتی و سلامت را میسازند (بخش دوم)


>>برترین فناوری های نوآورانه ی حوزه ی سلامت ۲۰۱۸ (بخش نخست)


منبع: medicalfuturist.com

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *